På grunn av begrenset plass i vanlige rutefly må haltende og liggende pasienter returneres hjem med «knokkelekspressen», som er kallenavnet på ambulanseflyene som norske forsikringsselskap forhåndsbestiller, skriver NRK.
Om sommeren er det imidlertid ingen «knokkelekspress». Konsekvensen er at skadde sydenturister flyr alene i hver sine kabiner. Tall fra Advanced Medical Support viser at det dreier seg om rundt 1000 flygninger i året.
Økonomiske hensyn og krav til grønnere luftfart øker nå presset for å redusere dette antallet.
– Dessverre ser vi at færre flyselskap er forberedt på båretransport, noe som gjør båretransporten dyrere og mindre bærekraftig enn den kunne vært, sier administrerende direktør Trond Fladvad i Storebrand Forsikring.
En båre vil som hovedregel ta ni seter i et rutefly. Som løsning foreslår Asgeir Mokastet Kvam i Advanced Medical Support at kommersielle flyselskap blir pålagt å legge til rette for medisinske transporter når de bygger opp rutenettet sitt.
– Nå er det stadig færre flyselskap som tar på seg å rigge til for bårepasienter, og dette har spisset seg til etter pandemien, sier han.
(©NTB)