Kjøpet at tre jetfly og opsjon på levering av ytterligere tolv innleder en ny æra for selskapet.
Mer lønnsomt
Etter at SAS solgte seg helt ut av Widerøe har sistnevnte likevel vært avhengig av SAS sitt rutenett for å få flydd inn passasjer til kortbanenettet på Vestlandet og i Nord-Norge. Det tror Espen Andersen at er en stor del av forklaringen på hvorfor Widerøe nå gjør den største satsingen selskapet noensinne har gjort.
– Dette er et ledd i en strategi for Widerøe for å gjøre seg mindre avhengig av SAS. Det er frigjøringsprosjekt. I stedet for å være avhengig av SAS for å fly inn passasjerer til kortbanenettet vil Widerøe nå gjøre dette selv, sier Andersen til NRK.no.
Tar Widerøe ut alle opsjonen har de til slutt kjøpt 15 jetfly, som vil ha større kapasitet enn de 41 propellflyene de i dag opererer med. De nye flyene vil ikke kunne opererer på kortbanenettet, men gir nye muligheter mellom de større flyplassene i Norge.
Selskapet sier selv at det er for tidlig å diskutere hvilke innenlandsruter de nye jetflyene vil operere på, men de tre første flyene vil bli satt i Bergen og Torp i Sandefjord.
– Det vi ser er at den teknologiske utviklingen går veldig mye raskere innen jetfly, sier Silje Brandvoll, som er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe.
– Det norske skatte- og avgiftssystemet gjør også at det lønner seg å fly lange strekninger. De korte strekningene som vi tradisjonelt har fløyet blir stadig mer ulønnsomme, fortsetter hun.
Selskapet sier også at de på sikt vil vurdere å opprette nye utenlandsruter.
Vil bestemme selv
– Jeg tror Widerøe nå leter etter en nisje som de store selskapene ikke klarer å betjene. SAS har orientert seg veldig mot Gardermoen, mens jeg tror Widerøe ser for at de kan fly for eksempel mellom Bergen og Stavanger og Torp. Jeg tror også de ser for seg å fly fra Torp til Nord-Norge, sier Andersen.
– Det koker ned til at Widerøe vil stå på egne bein. SAS flyr når det passer SAS, men for Widerøe er det viktig å fly når det passer dem. På den måten står de friere og kan bedre tilpasse rutene mellom de store flyplassene til kortbanenettet.
I september i fjor skrev Dagens Næringsliv at Widerøe vurderte å bestille inntil ti drivstoffgjerrige jetfly til innenriksruter med lavt trafikkgrunnlag, for eksempel fra Oslo til Haugesund, Molde eller Kristiansund. SAS og Norwegian trafikkerer i dag slike ruter med større jetfly.
Satsingen kommer etter at Widerøe har vunnet to anbudsrunder for flytrafikk innenlands de to siste årene.
– Avklaringen gjør at vi har muligheter til å utvikle de rutene vi har i fri konkurranse som ikke ligger i en del av anbudet. Det er først og fremst der disse flyene egner seg, forklarer administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe til NTB.