Mange hotellkjeder – blant annet Nordic Choice – velger å ikke stjerneklassifisere sine hoteller, ofte med forklaringen at stjernene ikke forteller noe om hotellets egentlige standard og attraksjon. Stadig kommer det da også indikasjoner på at stjerneklassifisering av hoteller ikke fungerer etter hensikten.
Det ferskeste eksempelet kommer fra Tyskland, som har hatt en ordning med stjerneklassifisering gjennm mange år. Det viser seg nå at mange hoteller som ikke er med i ordningen i det hele tatt, bruker stjerner i markedsføringen. Spesielt ille skal det være i Hamburg og Berlin, melder HRRnett.
Stjernene er blitt kun marketinginstrumenter for hotellene. I tillegg har bransjeorganisasjonen DeHoGa, som står for det praktiske rundt den tyske klassifiseringsordningen, for få ansatte til å følge opp med kontroller av hotellene. Når kontrollene foretas, viser hotellene ofte kun de rommene de ønsker å vise frem. Medlemmer av den tyske klassifiseringen skal kontrolleres hvert tredje år. 18 europeiske land har idag hotellstjerner.