Det er tre hovedfaktorer som har påvirket de økonomiske resultatene for norske hoteller siden 2010, faktorer som også er viktige inn i 2013.
– Hotellene opplever stadig effekter av finansuroen i verden gjennom færre utenlandske ferie/fritidsovernattinger.
– Vi er inne i en periode med betydelig økning i hotellkapasiteten i Norge.
– Etterspørselen påvirkes av viktige strukturelle endringer i markedssegmentene. Det er stadig både store forskjeller i lønnsomhet mellom ulike grupper hoteller og variasjon innen gruppene.
Dette fremgår av del I av Horwath HTL-rapporten ÂNorsk Hotellnæring 2013Â. Rapporten utgis i år for 17. gang. Del I er basert på en spørreundersøkelse sendt alle norske hoteller med spørsmål ikke bare om økonomiske, men også om markeds-, organisasjonsmessige- og andre forhold. Undersøkelsen har informasjon om en rekke forhold av betydning for hotelldrift.
315 hotellers besvarelser inngår i undersøkelsen. Det er flere enn noen gang tidligere. Svarene er behandlet totalt og sortert i grupper etter type hotell, beliggenhet, størrelse og andre karakteristika.
Variasjon i økonomiske resultater
Rapporten behandler blant annet tallene for en stor gruppe hoteller som besvarte regnskapsinformasjonsdelen både for 2011 og 2012. Selv om disse hotellene har hatt en økning i solgte romdøgn på ca 4 prosent er i midlertid Driftsresultat 2 (resultat før leie, finans og avskrivninger) nesten uendret (+0,2 prosentpoeng).
Også for alle hoteller i undersøkelsen viser Driftsresultat 2 en ørliten fremgang til 32,8 prosent. Driftsresultat 3 («bunnlinjen») viser også en liten fremgang til 4,4 prosent i gjennomsnitt, men gruppen distriktshoteller har samlet en negativ bunnlinje (- 0,4 prosent). Og siden 2009 har over en tredjedel av hotellene blant besvarelsene hatt negativ bunnlinje (2012-tall: 36 prosent).
En grov oppsummering av de økonomiske resultatene er at situasjonen er som den har vært de siste årene. Store hoteller i de største byene på den ene sid en gjør det gjennomgående bra, mens resultatene for små distriktshoteller på den andre siden er dårlige.
Utfordringene for distriktshotellene
Distriktshotellene har stadig store utfordringer som følge av strukturelle endringer i markedet. Endringene har pågått noen år og ser ut til å fortsette. I møtemarkedet er møtene kortere og reiseavstanden fra de større markedene i byene til møte/konferansehotellene derfor stadig kortere. Mye av potensialet har hoteller med beliggenhet i Âtimesbeltet i eller rundt de store byene.
God økonomi, rimelige flypriser og gunstige valutakurser bidrar til at et stadig større antall nordmenn reiser til utlandet både for helger og ferie. Motsatt vei stagnerer utenlandstrafikken til tross for de samme lave flyprisene og stort sett konkurransedyktige hotellpriser.
Flere hytter og leiligheter som fritidsboliger for nordmenn både hjemme og ute påvirker også etterspørselen for hotellene.
Store sesongvariasjoner for lønnsomhet
Hotellene har også besvart spørsmål om lønnsomhet for årets 12 måneder(overskudd, cirka nullresultat, underskudd). Den best hotellmåneden er juni. Da er nesten 90 prosent i pluss eller balanse. Den beste hotellmåneden for øvrig er august og september.
De svakeste månedene er desember og januar (over 60 prosent underskudd). Februar og påskemånedene er også svake. Det er verdt å merke seg at fire av ti hoteller taper penger i feriemåneden juli.
Flertallet tror på større salg i 2013
Godt over halvparten av hotellene tror på fremgang for både gjennomsnittspriser, belegg og omsetning i 2013. Færre enn 20 prosent tror på tilbakegang. SSB-tallene så langt i år kan tyde på at hotellene er for optimistiske.
Mange tilfredse gjester
Synlige vurderinger fra gjesters tidligere opphold er blitt stadig viktigere for valg av hotell TripAdvisor (skala 1-5) og Booking.com (skala 1-10) er viktige vurderingskanaler. Naturlig nok kreves høye skår for at gjester ukjent med hoteller skal velge hoteller de ikke kjenner. 72 prosent av de norske hotellene i undersøkelsen som er vurdert på TripAdvisor og 54 prosent av hotellene på Booking.com har fått skår på over henholdsvis fire og åtte.
Online-bestillingene øker
Fortsatt kommer flertallet av bestillingene gjennom tradisjonelle kanaler direkte med hotellet – 41 prosent av romdøgnene om man inkluderer såkalte «walk-ins» (8 prosent). Online-kanalene har økt med 3 prosentpoeng til 29 prosent av romdøgnene. De dyreste tredjepartskanalene har imidleretid kun økt med ett prosentpoeng.
Effektive hoteller
Effektiviteten målt etter solgte romdøgn per årsverk er ytterligere økt til i gjennomsnitt 967 romdøgn. Det er store variasjoner rundt dette gjennomsnittet. Bed & breakfast-hoteller skårer naturlig vis høyt med et snitt på 1567 romdøgn, mens fullservicehoteller har et snitt på 797 romdøgn. Tidligere internasjonale sammenligninger har vist at norske hoteller gjør det bra på dette effektivitetsmålet.
Bransjerapporten ÂNorsk Hotellnæring 2013Â utarbeides av rådgivningsfirmaet Horwath Consulting AS Â i år for 17. gang. Den inneholder generell informasjon, markedsdata, driftsøkonomiske data, kjedeinformasjon, samt informasjon om trender, utvikling og andre områder for hotellnæringen. Hovedrapporten er planlagt publisert i månedsskiftet september/oktober i år.