Finanskrisen vil påvirke antall turister til Norge i negativ grad, spår Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
– Med en vedvarende økonomisk nedgang i Europa og en sterk norsk kronekurs, er prisnivået her til lands et tilbakevendende tema blant turoperatører som selger ferier i Norge. Vi har en jobb å gjøre for å opprettholde Norges markedsandeler i året som kommer, sier Tuftin.
Men selv om det blir vanskelig, er han ikke mer negativ enn at han spår at vi vil opprettholde tallene for 2012 – et år han slettes ikke var misfornøyd med. Tall til og med november 2012 viser en total vekst i kommersielle gjestedøgn på tre prosent. Antall utenlandske gjestedøgn er uendret sammenlignet med samme periode i 2011. Det norske markedet har hatt en økning på tre prosent i samme periode. Så langt i år har det vært 28,6 millioner gjestedøgn ved kommersielle overnattingssteder, skriver Innovasjon Norge på sine hjemmesider.
 2012 ble bedre enn forventet tatt i betraktning det utfordrende utgangspunktet med et Europa i krise og en sterk norsk krone, sier Tuftin.
Nordmenn reiste mye i året som gikk og norske feriereiser til utlandet fortsatte å øke i 2012. Nordmenn legger også stadig igjen mer penger i utlandet. I 2012 ble hele 75 prosent av feriebudsjettet brukt i utlandet, noe som er ny forbruksrekord.
-Selv om nordmenn i større grad reiser ut av landet på ferie, reiser de også mye i eget land. Vi har hatt en økning på 3 prosent i antall norske gjestedøgn i 2012. Utfordringen nå er å få nordmenn til å legge igjen en større del av feriebudsjettet i Norge, sier Tuftin videre til egen hjemmeside.
Også i år er det Asia som markerer seg med en stor prosentvis økning i kommersielle gjestedøgn, selv om dette er mindre markeder målt i volum. Sør- Korea har hatt en vekst på 62 prosent siden 2010. Kina og ÂAsia ellers kan vise til en vekst på henholdsvis 38 og 29 prosent i samme periode. Danmark er tilbake med en positiv vekst på en prosent i kommersielle gjestedøgn i 2012 etter en nedgang i fjor. Sverige fortsetter den positive utviklingen fra i fjor og kan vise til en vekst på åtte prosent sammenlignet med samme periode i 2011.
– Storbritannia er også på full vei tilbake og kan vise til en prosentvis økning på 10 prosent det siste året. Dette er en hyggelig utvikling fra et marked som har slitt de siste årene, sier Tuftin.
Russland fortsetter å vokse og har hatt en vekst på fem prosent i antall gjestedøgn så langt i år. Fra Sør-Europa er tallene røde. Frankrike (-2 %), Italia (-17 %) og Spania (-24 %). Volummarkedene Tyskland og Nederland fortsetter nedgangen i 2012, og viser en nedgang på henholdsvis fem og ni prosent sammenlignet med samme periode i fjor.