Det er kanskje ikke så rart at rederiene gjør det så bra – i kjølvannet av Costa Concordia-ulykken i januar i fjor sank nemlig cruisebestillingene betydelig. Men 2013 er interessen igjen til stedet i det norske markedet:
– Stadig flere nordmenn velger å reise på cruise. Hittil i år har salget økt med over 20 prosent hos MSC Cruises. Pakken som inkluderer både fly og cruise, den såkalte Fly & Cruise, topper salget og øker raskest. For å møte den voksende interessen for cruise, lanseres Nice som ny påstigninghavn og antallet plasser om bord økes, sier MSC Cruises i en pressemelding,
Claes Tamm, nordisk sjef i MSC Cruises, trekker frem gunstige valutaforhold og kaldt vær som de viktigste årsakene til salgsfremgangen.
Medieoppslag om svakere konjunkturer synes så langt ikke å påvirke bookingnivået.
– I motsetning til det mange tror, er cruise et av de mest prisgunstige feriealternativene og det kommer oss til gode i økonomisk urolige tider. At det meste er inkludert i cruisets totalpris gir en trygghet for reisende som ønsker kontroll over feriebudsjettet, sier Tamm videre.
Mest etterspurt denne våren og sommeren er cruise i det vestre Middelhavet med stopp som Barcelona, Roma, Mallorca og Sicilia. For å møte salgsøkningen har MSC også lagt ut flere plasser på eksisterende cruise for norske reisende. Blant sommerens favoritter finner man det splitter nye skipet MSC Preziosa som legger ut på sitt første cruise fra Barcelona den 29. mars.
I tillegg til utvalget av fasiliteter og aktiviteter ombord, skipets standard og anløpsbyer, er avreisebyen avgjørende for valget til mange cruiseturister. MSC Cruises legger derfor til den lille pittoreske byen Villefranche, kun 30 minutter fra Nice flyplass, som ny påstigningshavn for MSC Orchestra fra og med 4. april.
Mest populære cruisedestinasjoner sommeren 2013:
1. Istanbul, Tyrkia
2. Barcelona, Spania
3. Roma, Italia
4. Venezia, Italia
5. Dubrovnik, Kroatia