For norske og danske Star Tour, svenske Fritidsresor og finske Finnmatkat finnes det foreløpig ingen tidsplan for når det skal skje. Først ut er imidlertid nederlandske Arke, som om kort tid bytter navn. Deretter skal det samme skje i Norden, og til slutt britiske Thomson.
– Vi har stor respekt for utfordringen det å bytte varemerke representerer, og hele gruppen kommer til å følge nøye med på effekten dette eventuelt vil få i Holland, sier svenske Fritidsresors HR-direktør Charlotte Wiebe til svenske Travel News.
Hun understreker samtidig at man har mye å vinne på et felles varemerke for hele gruppen, og tanken på ingen måte er ny.
– Dette er noe TUI har arbeidet mot i flere år, sier Wiebe.
I en presentasjon for aksjonærene sier TUI at ett varemerke er nødvendig for å møte morgendagens konkurranse, ikke minst online. Samtidig er man nøye på å verne om selskapenes lokale røtter.
Seniorkonsulent i markedsanalyseselskapet Yougov, Christine Meyerhöffer, tror overgangen til nytt navn kan bli tøff.
– På sikt kan et felles navn være en fordel, men det vil kreve mye kommunikasjon utad for ikke å miste kraft i markedet, sier hun i en kommentar.
Informasjonssjef Mathias Bergendahl understreker også at overgangen til bruken av TUI-navnet er en prosess som vil ta tid.
– Vi kommer til å bruke erfaringen fra Nederland med oss i det videre arbeidet, sier han i en kommentar til Travel News.
For kundene vil fordelen med en sterkere integrering i det internasjonale TUI-systemet bety tilgang til enda flere produkter, ifølge Bergendahl.
– Vi er veldig klar over den sterke posisjonen Star Tour har i det norske markedet. Samtidig har TUI-logoen med fargene og smilefjeset vært en del av uttrykket til selskapet en god stund. Sånn sett vil jo varemerket bestå, sier han.