Det er ingen tvil om at O’Leary vet å behandle pressen; dagens avisutgivelser er fulle av stoff om det ekstreme lavprisselskapet.
Noe av det mest interessante O’Leary lirte av seg under Norgesbesøket, var at han nærmest siterte Janne Carlzons berømte uttalelse om “1 of 5 i 95”. Carlzon mente på midten av 80-tallet at all europeisk luftfart ville bli styrt av fem selskap – og blant dem skulle SAS være.
Akkurat det siste ser ikke O’leary for seg, som mener SAS snart vil bli solgt å gå under et annet varemerke, men mente at vi vil se en stor konollideringsprosess innen flyindustrien.
– I Europa vil det i løpet av de neste fem til ti årene bli fem store flyselskap, uttalte han til Dagens Næringsliv.
Han mente at disse ville være Lufthansa, British Airways, Air France, EasyJet og ikke uventet Ryanair.
– Det kan godt være at Norwegian vil komme inn under en av de fem store grupperingene. Det vil også SAS, sa han videre.
O’Leary fortalte videre om en massiv oppgradering av Ryanairs flyflåte, og mente at selskapet trengte mellom 200 og 300 nye fly de neste årene. Ikke overraskende benyttet han anledningen til å komme med en apell til norske luftfartsmyndigheter også:
– Vi skulle gjerne startet opp innenriks i Norge og fløyet nordover, men statseide Avinor, som eier alle flyplassene i Norge, gjør at vi ikke slipper til. Flyavgiftene i Norge er jo horrible og er de mest kostbare i Europa, uttalte O’leary videre.
Avinor på sin side slår fast at det ikke vil bli noen reduksjon for Ryanair, og at det irske flyselskapet må kjempe på like vilkår som de andre flyselskapene.
Men også O’Leary ser store potensielle farer for flyindustrien; i fjor lot 80 fly stå på bakken som følge av høy oljepris og lave billettpriser og etterspørselen sank med fire prosent. Men han ser lysere på 2013:
– I fjor klarte vi å øke snittprisene mer enn planlagt, og jeg tror dette fortsetter i år, sa han til Finansavisen.