Sammenliknet med sesongen 2012 økte Fjord Tours AS omsetningen betydelig i 2013. Selskapet som produserer ulike turer hovedsakelig i Fjord-Norge-område har de siste 10 årene ikke opplevd nedgang. Det ser ikke ut til at 2014 blir noe dårligere – så langt har selskapet hatt en salgsøkning på hele 36 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
Den store salgsvinneren i 2013 ble turen “Norge i et nøtteskall”. Salget økte med 15,3 prosent, og spesielt gledelig er det for reisearrangøren at den største prosentvise økningen kom i de “stille månedene”, med andre ord oktober, november og desember.
– Dette er den eneste rundturen med offentlig transport som er operativ hele året, nå må vi også sørge for at turistene som reiser på denne årstid møter åpne aktiviteter og opplevelser generelt, sier daglig leder i selskapet, Steinar Aase.
Også turer til Prekestolen fikk et kraftig oppsving i løpet av fjoråret, mens det var også enkelte skuffelser for reisearrangøren i det ellers så gode året.
– Det er veldig viktig for oss at vi klarer å bidra med omsetning til flere områder og destinasjoner. Dette betyr at vi kan satse videre på produktutvikling i henhold til kundens ønske, sammenfattet med våre. Ett skår i gleden er nedgangen til Geiranger. Dette var likevel ventet da vi startet salget en måned senere enn 2012, sier Aase.
Selskapet har økt omsetningen fra alle hovedmarkedene.
– Land i sør Europa har alle vekst, det tolker vi som et økonomisk sunnhetstegn. Men enda viktigere for oss er det at land som USA, Storbritannia og Tyskland øker. Dette er land som har stor omsetning fra før og økningen disse tre landene bidrar med er meget tilfredsstillende. I 2013 er det bare Irland og Tsjekkia hvor vi har opplevd nedgang, sier Aase.
Selv om det vises til at stadig flere nordmenn velger utlandet i sommerperioden, selger Fjord Tours også stadig flere produkter til norske reisende.
– Det norske markedet har også en økning og da spesielt når det gjelder produktet Fjord Pass. Der opplevde vi en vekst på 15 prosent, noe jeg tror kommer av at stadig flere nordmenn ønsker aktiviteter på feriene sine, avslutter Aase.
I 2014 vil selskapet også produsere turer til Lofoten, Bodø og Tromsø.
Om Fjord Tours AS
Fjord Tours as ble etablert i 1982 og selskapet tilbyr ferdig pakkede turer i hele Norge, både til det nasjonale og internasjonale markedet. Selskapet er lokalisert i Bergen. Våre rundreiser går med offentlig transport som tog, båt og buss.
Foto: Paal Audestad