– Vi har i realiteten gått tom for plass i Singapore. Det er en hindring i å få selskaper til å investere her. Malaysia kan bli det nye “innlandet” for Singapore og gir oss mer økonomisk dybde, sier professor Eugene Tan ved Singapore Management University til Wall Street Journal, ifølge Dagens Næringsliv.
Dette kommer frem etter at de to landene har blitt enige om å bygge lyntog mellom hovedstedene i landene. Singapore vil finansiere det meste av den 320 kilometer lange strekningen, som etter planen skal stå ferdig i 2020.
I dag er reisetiden rundt fem timer mellom byene, men skal reduseres til under halvannen time etter at lyntoget står ferdig. I Europa har man sett at lyntog utraderer flyruter på strekninger som tar mindre enn tre timer.
– Det blir raskere enn å fly hvis du medregner ventetiden, sier Singapores stasminister Lee Hsien Loong.
Kina har bygd ut 9700 kilometer lyntog-linjer de siste ti årene, og ønsker å knytte sammen Sørøst-Asia til det massive jernbanenettverket. De har foreslått å bygge og finansiere høyhastighetstog til Vietnam, Laos og til Thailand med forbindelse til Malaysia.