Norwegian har best avgangsstatistikk fra de fire største flyplassene i Norge, mens SAS er best på ankomsttider til nøyaktig de samme flyplassene. Det har vært full krig mellom flere av de største flyselskapene om hvem som har vært mest presise, og nå viser det seg at Norwegian systematisk har lurt målesystemet, skriver VG.
To erfarne Norwegian-piloter avisen har pratet med hevder at det er rutine i selskapet å påvirke avgangstidene ved å slippe parkeringsbrekket på flyet «på tid».
Deretter bruker man manuelle bremser mens flyet er forsinket ved gate, mens automatikken har registrert «parking break release» – som vanligvis gjøres rett før flyet dyttes ut – tidligere enn reelt, slik at avgangen blir registrert som etter tidtabell.
– Det er bare å be annenpiloten å sitte med bena på bremsene den tiden det tar, sier en av pilotene til VG.
En annen Norwegian-pilot sier det slik:
– Å ja, den praksisen eksisterer vel i flere selskaper? Jeg har hørt at man i Braathens-tiden også var kjent med metoden.
Dessuten forteller vedkommende om «push and hold» – som betyr at flyet dyttes ut, men blir stående og vente rett utenfor gaten til det får taksetillatelse. Dermed frigjør man gatepersonell, samtidig som det blir registrert at flyet er på vei, selv om avgangen blir forsinket.
Tall fra Avinor for 2012 viser at Norwegians ankomstpunktlighet til Bergen er hele 7,8 prosent dårligere enn selskapet har på avgang. Fra Flesland går Norwegian i 93,8 prosent av tilfellene på tid, mens ankomstpunktligheten bare er på 86 prosent.
Også for Gardermoen (6,5 prosents forskjell på avgangs- og ankomstpunktlighet), Stavanger (5,8 prosent) og Trondheim (5,5 prosent) er trenden den samme.
På samtlige flyplasser har SAS bedre ankomststatistikk.
Informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS sier at det viktigste for flypassasjerene er å komme frem på tid, og at Norwegians topplassering som beste «avgangsselskap» er totalt uinteressant.
– Dette bekrefter det som mange rundt omkring på stasjonene har vært vitne til i lang tid. Avgangstidene kan subjektivt påvirkes, og det blir ganske spesielt å påberope seg å være Norges mest punktlige, når man faktisk gjennomgående er dårligst av alle de største selskapene i Norge når det gjelder å lande på rute. Det bekrefter også at det kun er ankomstpunktligheten man skal forholde seg til når det gjelder å vise hvor dyktige flyselskapet er, sier Johansen til VG.
SAS-påstandene blir blankt tilbakevist av direktøren for samtlige av Norwegians stasjoner, Bjørn Eirik Barman-Jenssen.
– Det SAS glemmer, er at vi har mange flere direkteruter ut i Europa fra flyplassene i Norge, og at vi ofte blir utsatt for restriksjoner av flykontrollen nedover i Europa. Det kan påvirke våre ankomsttider. SAS flyr som regel innenriks eller via København, der det sjelden er restriksjoner. Piloten som hevder at vi jukser med ankomsttider må være en gammel SAS-pilot som har fått jobb hos oss, og som har tatt med seg uvanene fra sitt gamle selskap – og som ønsker å ramme Norwegian av en eller annen grunn, sier Norwegian-direktøren.