Totalt ble det solgt 52,8 milloner kommersielle overnattinger i Sverige i løpet av 2012. Dette er en vekst på kun 0,4 prosent sammenliknet med 2011. årsaken til den svake veksten er krisen i Europa, mener det det svenske konsulentselskapet Tillväxtverket.
Antall solgte utenlandske romdøgn fra Vest- og Sør-Europa gikk ned fra samtlige land bortsett fra Sveits, Irland og Tyrkia i fjor. For tredje året på rad økte derimot antall besøkende fra fjernere land; fra Kina økte overnattingene med 11,2 prosent og fra USA med 6,6 prosent. India, som økte med drøyt 40 prosent, gikk forbi Japan og er nå det tredje største ikke-europeiske markedet.
Selv om økningen i antall solgte rom var svak, så kan hotellene glede seg over at losjiinntektene økte dobbelt så mye som solgte romdøgn. I løpet av 2012 ble det 0,8 prosent dyrere å bo på svenske hoteller, og omsetningen endte på 19,4 milliarder kronor.
Störst økning hadde Västra Götaland der inntektene økte med 95 millioner kronor. Prosentuelt var det derimot Västernorrland som økte mest med en oppgang på 7,6 prosent.