De største prosjektene er terminal 2 på OSL, med en prislapp på 12,5 mrd kroner og ny terminal på Bergen lufthavn, Flesland, til omkring 4 mrd kroner, begge planlagt ferdigstilt i 2017. Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim lufthavn, Værnes blir også betydelig oppgradert, samt større tiltak på Kjevik og Kvernberget. Små og store lufthavner i distrikts-Norge skal vedlikeholdes og oppgraderes. Den nye europeiske luftromsorganiseringen krever også store investeringer innen flysikringstjenesten.
Helgeland
I sitt innspill til NTP foreslo Avinor ny lufthavn på Helgeland, forutsatt nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, kombinert med forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen til 1199 meter. Regjeringen uttaler i NTP at den er positiv til initiativet for bygging av en ny lufthavn på Helgeland og vil arbeide videre med regionalpolitiske avklaringer. En bredere vurdering av regionale konsekvenser ved en eventuell endring av lufthavnstrukturen vil være en del av dette arbeidet. Forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen lufthavn til 1199 meter skal være klar i 2014.
Lofoten
Avinor anbefalte i sitt innspill til NTP også ny lufthavn i Lofoten, forutsatt at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned. Samferdselsdepartementet legger opp til å avvente de nødvendige utredningene og avklaringene samt dialog med lokale myndigheter før man eventuelt går videre med prosjektet.
Krever ekstraordinær finansiering
De to nye lufthavnene på Helgeland og i Lofoten som anbefales er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomme og vil kreve ekstraordinær finansiering utover Avinors rammer. Regjeringen presiserer i NTP at finansieringen av eventuelt nye lufthavner må ses i sammenheng med investeringsbehovet på det øvrige lufthavnnettet og en avklaring av Avinors finansielle rammebetingelser i den kommende stortingsmeldingen om virksomheten i Avinor.
Finnmark
Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om framtidig lufthavnløsning for Hammerfest når tilstrekkelig beslutningsgrunnlag foreligger. Det er behov for videre utredninger, og spesielt utvidete studier av vær- og vindforhold samt vinterdrift på to gjenværende lokasjoner.
Fagernes
Avinor har sammen med Valdres natur- og kulturpark foretatt en nærmere analyse av den framtidige rollen til Fagernes lufthavn, Leirin. I NTP anbefaler Regjeringen, med utgangspunkt i lave trafikktall, at det iverksettes trafikkstimulerende tiltak. Dersom en ikke oppnår økt aktivitet på lufthavnen, anbefales det å foreta en ny vurdering av lufthavnens framtid.
Ingen endringer foreslått på Vestlandet
Det foreslås ingen endringer i lufthavnstrukturen på Vestlandet, men Regjeringen presiserer at framtidige vegforbedringer, blant annet E39, og utfasing av Dash-8, aktualiserer behovet for en ny gjennomgang i neste NTP.
Selvfinansiert
Avinor er organisert som et aksjeselskap og det er styret og ledelsen i Avinor som er ansvarlig for å prioritere selskapets investeringer. Avinor er selvfinansiert gjennom trafikkinntekter og kommersiell aktivitet på og ved lufthavnene. I NTP viser regjeringen i hovedsak til selskapets langsiktige investeringsplan. Regjeringen slår fast at den vil sikre at Avinor har rammebetingelser som gjør selskapet i stand til å løse de oppgavene det er satt til å løse. Det blir vist til en stortingsmelding om Avinors virksomhet som er under utarbeidelse, og at Regjeringen der vil komme tilbake med nærmere avklaringer knyttet til Avinors rammebetingelser.