I 2012 hadde Nazar en omsetning på over 530 millioner kroner i Norden, og for første gang er Norge deres viktigste marked. De fraktet over 30 000 solhungrige nordmenn til Tyrkia i løpet av året, og det med stor lønnsomhet. Da regnskapet nylig ble klart, viser det seg at Nazar har en resultatmargin på hele 15,6 prosent i Norge, mens den for Skandinavia ligger på 12,6 prosent. Det totale overskuddet endte på imponerende 66,75 millioner svenske kroner.
– Dette er andre gang på tre år at vi har en tosifret margin samlet for selskapet, forteller gründer Kenal Yamanlar fornøyd.
Han mener den ekstremt lønnsomme driften er et resultat av lave driftskostnader og at Nazar er dyktige forhandlere både når det gjelder innkjøps- og utsalgspris.
– Dessuten satser vi på å være gode på én ting, ikke på mange felt samtidig. Det er barnefamiliene vi hovedsakelig lever av, og vi tilbyr unike produkter det ikke er mulig å kopiere. Dette har vi lyktes godt med – blant annet kommer halvparten av omsetningen vår fra fire hoteller, sier Yamanlar til Travel News.
Det kanskje mest overraskende er at Yamanlar beskriver markedet som krevende – før årets salg tok til var han usikker på hvordan året skulle ende.
– Jeg anså 2012, som jeg anser 2013, som et vanskelig år. Det er mange utfordringer, blant annet med mye uro i Midt-Østen og vanskelige økonomiske tider i Europa, og våre gjester booker sine billetter stadig senere. Det betyr at vi må kontinuerlig oppdatere kostprisen, men dette har vi klart på en god måte.
Så godt har Nazar åpenbart klart dette at det i år var klart for tidenes feiring av resulatet.
– Vi tok med alle sammen, 40 personer, til Kina. Et ekstraordinært regnskap krever en ekstraordinær feiring, sier Yamanlar fornøyd.