– I løpet av de første timene på tirsdag har rundt 1 000 av 9 000 små og mellomstore bedrifter tilknyttet SAS Credits takket ja til en ordning med bonuspoengopptjening innenlands, forteller konserdirektør for salg og marked, Eivind Roald, til Finansavisen.
Derimot er flyeksperter usikre på hvilken reell effekt innføringen av bonuspoengene egentlig får.
– Jeg synes SAS overdriver betydningen. Gjeninnføring av bonus på bedriftsreiser endrer ikke konkurranseforholdet. De fleste som skal reise vil uansett bestille laveste pris, slik de ofte er pålagt av arbeidsgiveren, sier Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities til Dagens Næringsliv.
Han legger videre vekt på at efekten vil bli marginal og at det ikke går an å sammenlikne konkurransesituasjonen i dag med hvordan det var for 11 år siden da bonusprogrammet ble fjernet. Nå er kostnadene for flyreiser en ganske annen, selv om flyprisene fortsatt er svært sensitive for forbrukerne.
– Det virker nesten desperat, og at de nå har lite å tape. Bonusprogrammene har liten påvirkning på Norwegian, sier Kenneth Sivertsen i Artic Securities til DN.