– Jeg tok meg et glass rødvin da jeg fikk kjennelsen, sier Skjønhals, som samtidig understreker at det ikke er skadefro som førte til den smule feiring.
– Viktigst for meg har vært å ta tak i en uheldig praksis, som gjelder langt flere enn dem som er nevnt i kjennelsen.
Egnet til å villede
Det er Bergens Tidendes (BT) samarbeid med de to navngitte reiseoperatørene Unik Travel og Cruisespesialisten som er gjenstand for kritikken, og som Skjønhals understreker ikke er unik for disse to.
– Når annonsemarkedet krymper dramatisk er det gunstig for avisene å motta kickback, sier Skjønhals om praksisen.
Men det må i så fall skje på redelig vis overfor kundene. Gjennom sin omfattende dokumentasjon påpeker Skjønhals svært uheldige snarveier. Ifølge Forbrukerombudet (FO) er det nå påvist at de nevnte aktørene har blåst opp prisene for å gi inntrykk av at kundene får rabatterte reiser, mens de i virkeligheten ikke er det.
Dermed kommer man i konflikt med markedsføringslovens (mfl) §§ 6 og 7, som forbyr villedende og uheldig handelspraksis. Flere reiseoperatører har sammen med Skjønhals reagert på at Bergens Tidende har tilbudt pakkereiser til rabatterte priser som kan være flere tusen kroner lavere enn de opprinnelige.
– Det ga en avanse ingen andre i bransjen er i nærheten av, forklarer Skjønhals. Ved systematisk oppfølging har han påvist at grunnprisene ble blåst opp, for deretter å bli rabattert.
På bakgrunn av dette klaget han BT inn for Forbrukerombudet. 30. mars i år forelå kjennelsen, omtrent på dagen et år etter at Skjønhals hadde bragt saken inn for FO. Gründeren bak Orkidéekspressen fikk full støtte fra forbrukerorganisasjonen.
– Slik saken står nå er markedsføringen som utformes på vegne av reiseselskapene og som rettes mot innehavere av avisenes fordelskort egnet til å villede forbrukerne med hensyn til prisen på ytelsen, og er derfor i strid med markedsføringsloven, skriver FO blant annet i sin kjennelse
Inn på teppet
Her understrekes det at det gjelder alle samarbeidspartnere og tilbud/fordeler som markedsføres med en prissammenligning som bygger på priser som ikke er reelle.
– Vi vil presisere at det ikke er den underliggende avtalen mellom reiseselskapene og avisene som reiser spørsmål etter markedsføringsloven, men at det er selve annonseringen og kommunikasjonen av rabatter ut til forbrukerne som er villedende og i strid med loven, står det i tillegg.
FO utdyper videre at markedsføringen av reiser til innehaverne av fordelskortene derfor må endres slik at den ikke lenger er egnet til å villede forbrukerne i strid med markedsføringsloven. Her inviterer samtidig FO aktørene til et møte i FOs kontorer i Oslo der man går gjennom de rettslige rammene for prismarkedsføring.
Direktøren for reise utland i bransjeorganisasjonen Virke, Sverre McSeveny-Åril, mener det er positivt at både bransjeutøvere og FO ”tar grep når det blir utglidninger i en allerede uoversiktlig pristilbudsjungel”.
– Markedsføring av tilbudspriser må basere seg på reelle sammenligningspriser og priser man ellers kan finne i markedet for å være lovlige, sier McSeveny-Åril blant annet.
– Det er en knallhard konkurranse der ute, og det er derfor viktig at konkurransen skjer innenfor rammene av gjeldende regelverk, konkluderer han.
Slutt på lureriet?
Daglig leder Kjell Bjorøy i Unik Travel lever godt med ”irettesettelsen” fra FO.
– Etter et meget oppklarende møte hos Forbrukerombudet ble vi på det rene med at ordet ”ordinær pris” var uheldig, og at det i stedet skal skilles mellom pris til abonnenter og pris til dem med fordelskort, forklarer Bjorøy.
Han understreker samtidig at Unik aldri har fått klager på prisene selskapet opererer med.
– Våre kunder er godt fornøyde med våre produkter. I vår tøffe bransje lever vi ikke lenge om vi ikke leverer varene, eller prøver oss på noe lureri, forklarer han.
Bjorøy mener heller ikke selskapet har ”blåst opp” prisene for deretter å rabattere dem.
– Produktene vi leverer gjennom fordelskort-ordningen er unike, og kan ikke kjøpes på annet vis, hevder han.
Edgar Skjønhals har på sin side hevdet at tilbudsprisene BT har annonsert ut mot sine kort-medlemmer ofte var tilgjengelig for samme pris som den rabatterte gjennom ordinære kanaler.
– Slik jeg ser – og slik FO oppfatter det – er dette et klart brudd på markedsføringsloven, sier Skjønhals.
Han er mest fornøyd med at det nå forhåpentligvis blir ryddet opp i forholdene, og at det han karakteriserer som lureri opphører.
– At FOs konklusjon er stilet til Schibsted sentralt viser jo at dette er noe som favner alle avisene i dette samarbeidet, konkluderer Skjønhals.
Det blir nok et glass rødvin på ham i kveld igjen.