Utenlandske hotelldøgn på norske hoteller sank med tre prosent i 2012. I praksis har ikke Norge flere utenlandske overnattinger enn det vi hadde på slutten av nitti-tallet, mens situasjonen i Sverige er en ganske annen. 2012 var det niende året med vekst fra utenlandske gjester for den svenske bransjen som hele, hvis man utelukker camping-gjestene. Nedganegn derfra var såpass stor at svenskene samlet sett hadde en liten nedgang fra 2011 til 2012.
Av de nesten 13 millionene utenlandske overnattingene i Sverige i 2012, ble mer enn halvparten foretatt på svenske hoteller. Det betyr at hotellene økte andelen herfra med nesten to prosent. Til sammen utgjør utenlandske overnattinger 24 prosent av alle solgte romdøgn, men står for 37 prosent av omsetningen fra turister i Sverige hvert år.
– At hotell, hytter og vandrerhjem ser en ubrutt vekst i mange år viser at det finnes et stort potensial i det utenlandske markedet, selv om det innebærer at vi må kaste oss ut i hard konkurranse, sier Thomas Brühl, administrerende direktør i VisitSweden i en pressemelding.