Siden 2004 har de tradisjonelle europeiske flyselskapene økt setekapasiteten sin med 2,8 millioner seter. I samme tidsrom har lavkostselskapene vokst med hele 20 millioner seter, i følge flystatistikkselskapet OAG, skriver Travelnews.se.
 Antall tilgjengelige flyseter fra europeiske lavprisselskap har i snitt økt med 14 prosent per år i løpet av det siste tiåret. I samme periode har de tradisjonelle selskapene økt kapasiteten med i snitt ett prosentpoeng, sier John Grant, administrerende direktør OAG.
Grant mener videre at det ikke er overraskende at veksten er langt større blant lavkostselskapene, men er likevel forbløffet over den raske takten. Aller størst er lavkost-kapasiteten i Storbritannia hvor 8,8 millioner flyseter tilbys på internasjonale ruter. Dette er en vekst i løpet av det siste året på hele 15 prosent.
Europas nest største lavkostmarked er Spania. Landet har nå 7,4 millioner internasjonale flyseter i dette segmentet, en vekst på 1,9 millioner seter på de siste ti årene.
I andre enden av skalaen er Frankrike, der lavkostselskapene kun utgjør 18 prosent av innenriksflyvningene og 28 prosent av det internasjonale markedet. Air France’ sterke posisjon i landet er forklaringen bak disse tallene.