Stadig flere drar på cruise, og Norge er et av de største cruisemarkedene i Europa. I følge fersk statistikk fra Cruise Line International Association (CLIA) vokste antallet norske cruisepassasjerer med tre prosent i fjor. For MSC Cruises var økningen enda større – 17 prosent – og den positive trenden fortsetter.
– Ingenting tyder på at cruisemarkedet har nådd toppen. Tvert imot fortsetter det å vokse kraftig – så langt i år har salget vårt økt med over 28 prosent, sier Claes Tamm, nordisk sjef i MSC Cruises, i en pressemelding.
I fjor økte antallet norske cruisepassasjerer med tre prosent, en sterkere vekst enn det europeiske gjennomsnittet på én prosent. Trendene i cruisebransjen viser at Middelhavet fortsetter å øke sin popularitet, de reisende blir stadig yngre og stadig flere vil forhåndsbestille så mye som mulig før avreise.
– Mange cruiseturister ønsker å inkludere alt fra utflukter og spa til personalets tips i bestillingen. Stadig flere oppdager at cruise er minste like rimelig som charter. I tillegg er det meste inkludert i cruisets totalpris, sier Tamm videre.
89 prosent av de norske reisende velger cruise i Europa. Karibien følger som nummer to på listen.
Cruisetrender 2013:
1. Pakket og klart  flere reisende vil forhåndsbestille og betale mer før avreise.
2. Foryngelse  stadig yngre reisende drar på cruise, både familier og par.
3. Middelhavet øker i popularitet.
4. En gang balkong, alltid balkong – stadig flere velger lugar med balkong.
5. Spa  mange reisende gjør cruiset ekstra luksuriøst med en behandling.
2. Foryngelse  stadig yngre reisende drar på cruise, både familier og par.
3. Middelhavet øker i popularitet.
4. En gang balkong, alltid balkong – stadig flere velger lugar med balkong.
5. Spa  mange reisende gjør cruiset ekstra luksuriøst med en behandling.