De første visningene av det nye flyet skal allerede være gjennomført for spesielt inviterte gjester, og dette skal etter planen bli en etterlengtet oppgradering og modernisering av deres Boeing 777-flåte, skriver Reuters i følge Vg.no. Dermed startet også det nye kappløpet mot erkekonkurrenten Airbus om å produsere et nytt langdistansefly.
Boeing 777, som er et tomotors jetfly, ble første gang satt i trafikk i 1994, og var den første flytypen som kunne kjøre langdistanser som før kun var mulig med fire motorer. Flyet finnes både i passasjer- og fraktversjoner. I passasjerversjon tar flyet mellom 305 og 550 passasjerer. Rekkevidden er på mellom 10.370 og 17.445 kilometer, skriver avisen.
Flyanalytikere hevder at Boeing 777 er selskapets mest lønnsomme fly, også takket være Boeing 777-300ER, en 365-seters versjon som ble satt i trafikk for rundt ti år siden. Det nye flyet skal visstnok inneholde 35 seter mer og dermed bryte 400-seters barrieren.