Som en del av Apollos CSR-strategi står beskyttelse av barn høyt på listen, og engasjementet for å gi barn muligheten til en trygg oppvekst og utdannelse er stor – både internt blant Apollos ansatte og eksternt blant kundene.
Siden 2013 har Apollos kunder kunnet bidra direkte til SOS Barnebyer gjennom sin bestilling av reise, og i fjor utgjorde kundenes bidrag hele 511 950 kroner. Apollo dobler nå den summen og bidrar med like mye.
– For oss som reiseselskap er det et naturlig behov å ville beskytte barn, og dette samarbeidet er en måte for oss å imøtekomme det behovet. SOS Barnebyer gjør en fantastisk jobb, og vi er både glade for og stolte av å kunne bidra, sier Erik Haug, administrerende direktør i Apollo Norge.
At pengene i første omgang går til Syria er ikke tilfeldig. Den humanitære situasjonen i Syria er forferdelig, og verst lider barna. Millioner av barn er berørt, skadet eller drept, fordrevet og traumatisert for livet av vold og grusomheter. Barn som har mistet eller blitt skilt fra sine foreldre i krigens kaos innebærer også en høy risiko for vold og overgrep.
– Nå er det fire år siden krigen i Syria startet, og situasjonen for barna er verre enn noen gang. Barna trenger mat, klær og beskyttelse. De trenger skolegang og mulighet til å leke. Med støtten fra Apollo kan vi gjøre en forskjell for barn som er rammet av krigen, sier Synne Rønning, informasjonssjef i SOS Barnebyer Norge.
Apollo bidrar med penger til et krisehjelpsprogram, som omfatter familier i nærheten av Damaskus, Aleppo og i kystområdet rundt byen Tartus. Fokuset er på å møte behovene til befolkningen i fem områder:
- Mat og næring
- Grunnleggende behov, som hygiene og klær
- Vann og sanitet
- Utdanning
- Beskyttelse av enslige barn