Reiselivsnæringen frykter dårlig kjøpekraft blant utlendingene, og velger derfor å trekke seg ut av det Sør-Europeiske markedet.
Leder Geir Steinar Vik i reiseselskapet Destinasjon Ålesund og Sunnmøre sier til NRK at de vil sløyfe markedsføringen i de tre store turistlandene Spania, Frankrike og Italia.
 Vi ser at det er stor usikkerhet og utrygghet blant mange land i Europa, og derfor har vi bestemt oss for å trekke oss ut ifra hele Sør-Europa, sier Vik.
Dette er land som Norge til dels har puttet mange markedsføringskroner inn i; det er nemlig ikke lenge siden at en rapport som viste at italienere var de som la igjen mest penger per turist i Norge. Derfor ble det satset nettopp her.
Også de mange direkterutene til Norwegian til Spania, Italia og Frankrike ble ofte oppfulgt av annonsekampanjer i respektive land.
Norske fjorder og fjell har lenge fascinert sør-europeere, som år etter år har lagt ferien til Norge. Nå kan det derimot bli full stopp, og Vik tror det kan gi økonomisk svie.
 Jeg tror ikke det blir et katastrofeår, men jeg tror det kan bli et tøft år på mange måter. Det er derfor det er viktig at vi omstiller oss til kundegrupper som har større kjøpekraft enn de som vi tradisjonelt sett har jobbet mot tidligere. De reiseaktørene som ikke klarer å omstille seg kan få det tøft, sier han til Nrk.