Det er konsulentselskapet KPMG som har sett på tallene og vurdert utsiktene fremover. Selv om det ikke skulle skje noe dramatisk i den nærmeste tiden mener KPMG at nedgangen vil fortsette i minst 18 måneder til.
Men det er ikke bare terrortrusselen som preger besøkstallene i Paris. Den franske hovedstaden er Airbnbs største marked og KPMG mener ytterligere vekst her vil gi langvarige negative ringvirkninger for byens hoteller.
– Vi ser for oss utfordringer det neste halvannet år, og neste år blir det en svak nedgang – i beste fall en stagnasjon i hotellinntektene, sier partner Stephane Botz i KPMG.
Han ser en mer langvarig og ikke minst strukturell utfordring i Airbnbs tilstedeværelse, som vokser.
For øvrig hadde Air France en nedgang i antallet bestillinger på fem prosent i perioden juni-august i år, og mye tyder på ytterligere nedgang her. I forrige uke annonserte den franske regjeringen flere tiltak for reiselivssektoren, som blant annet inkluderer tilskudd til en markedsføringspakke på millioner kroner.