1. april overtar Danish Air Transport (DAT) rutene mellom Bodø, Lofoten og Narvik som Widerøe i dag trafikkerer. Widerøe tapte statens anbudsrunde, men aksepterer ikke beslutningen:
 Vi har hatt samtaler med Samferdselsdepartementet (SD) siden 19. januar. Tirsdag sendte vi en formell klage til SD hvor vi peker på en rekke forhold og manglende dokumentasjon. Svarfrist er satt til torsdag klokken 14.00. Klagen ble ikke besvart og ut fra det betraktet som ikke tatt til følge. Derfor har vi iverksatt rettslige skritt, sa kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe Flyveselskap til Lofotposten i forrige uke.
Torsdag sendte Widerøe begjæring om midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete. I begjæringen saksøker de Samferdselsdepartementet og krever at det ikke inngås kontakt med DAT. I begjæringen framgår det at saksøker Advokatfirma Arntsen de Besche på vegne av Widerøe mener de DAT ikke innfrir flere krav i anbudet og tilbudet burde vært avvist.
Det var i slutten av januar at det ble kjent at Widerøe tapte anbudet for rutene i Lofoten og at DAT overtar fra 1. april.
DAT tilbakeviser
Direktør Jesper Rungholm i DAT er overrasket og skuffet over at de nå må bruke tid på dette. Et av Widerøes ankepunkter er bruken av innflygingssystemet SCAT-1, som DAT ikke kommer til å benytte.
 Når det gjelder punktet med SCAT-1 mener jeg vi er kommet i forståelse med departementet, sier Rungholm til Lofotposten og fortsetter:
 Vi har ikke lovet SCAT-1 i vårt anbud, men et alternativ. Og reelt sett kan det ikke kreves å installere utstyr som ikke er tilgjengelig i markedet.
Rungholm aviser også påstanden fra Widerøe om at DAT ikke ville kunne innfri kravet til ruteproduksjon, både hva angår antall seter (minst 39) og totalt seter hver vei over fjorden.
 Dette er vrøvl. Vi har to egne DASH 8 som skal betjene det aktuelle ruteprogrammet. I tillegg har vi vår egen ATR, med 46 seter. Og som back-up, har vi en innleid maskin av typen DASH-8 med mannskap, sier Jesper Rungholm.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.03.2012 klokken 08.20