Til gjengjeld vinner selskapet rutene fra Oslo og Bergen til Florø fra nettopp DAT. Widerøe har vært ute av Florø siden 2000.
 Det er svært leit for oss at Widerøe ikke lengre skal trafikkere Lofoten. Dette har vi gjort i 40 år, og Widerøe er en del av Lofoten på samme måte som at Lofoten er en del av oss, sier administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøes Flyveselskap.
Staten skal betale 380 millioner kroner i året for at passasjerene skal få tilbud om 18 regionale flyruter i årene fremover.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 20.01.2012 klokken 12.45
Det nye anbudsnettet
(Røros-Oslo blir klart senere)
Widerøes flyveselskap:
Lakselv-Tromsø
Andenes-Bodø, Andenes-Tromsø
Harstad/Narvik – Tromsø (ny anbudsrute)
Brønnøysund-Bodø, Brønnøysund-Trondheim
Sandnessjøen-Bodø, Sandnessjøen-Trondheim
Mo i Rana-Bodø, Mo i Rana-Trondheim
Mosjøen-Bodø, Mosjøen-Trondheim
Namsos-Trondheim, Rørvik-Trondheim
Florø-Oslo, Florø-Bergen (tidligere operert av DAT)
Førde-Oslo, Førde-Bergen
Sogndal-Oslo, Sogndal-Bergen
Sandane-Oslo, Sandane-Bergen
Ørsta-Volda-Oslo, Ørsta-Volda-Bergen
Danish Air Transport AS (DAT):
Svolvær-Bodø (tidligere operert av Widerøe)
Leknes-Bodø (tidligere operert av Widerøe)
Røst-Bodø (tidligere operert av Widerøe)
Narvik (Framnes)-Bodø (tidligere operert av Widerøe)
North Flying AS:
Ruteområde 18 Fagernes-Oslo (tidligere operert av DAT)