Med en halv million cruisepassasjerer som årlig kommer til norske havner, vil selv bare noen hundrelapper i økt forbruk per hode bety flere hundre millioner i ekstrainntekter for reiselivsaktørene på land, sier statssekretær Halvard Ingebrigtsen i Nærings- og handelsdepartementet til Dagens Næringsliv.
Bakteppet for satsingen er en cruiserapport departementet fikk utarbeidet i 2010. Den viste at passasjerene brukte mindre penger enn de hadde planlagt. Prosjektet har en varighet på tre år.
 Skal vi få økt verdiskapning, må norske reiselivsaktører utvikle nye, attraktive aktiviteter, sier Ingebrigtsen.
Innovasjon Norge, som i første omgang skal bruke tre millioner kroner av sitt eksisterende budsjett på cruise, har konkretisert prosjektet i fem punkter: Utvikling av salgbare opplevelser, økt kompetanse, felles markedsføringstiltak sammen med cruiserederiene, stimulering av leverandører for å øke salget av norsk mat om bord  og få flere rederier til å legge sin snuhavn i Norge.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.01.2012 klokken 09.35