Luksusbutikkene har blitt populære shoppingmål. En undersøkelse fra Global Blue Norway viser en stor økning i turisters pengebruk på dyre luksusprodukter og merkevarer.
– Før var det fjorder og fjell, «sweaters» og suvenirer. Men med Kinas inntog til Oslo er det helt klart luksusvarene som har blitt det populære, sier Geir Victor Svendsen, daglig leder i Global Blue Norway, til NRK. Han sier kineserne handler for 65 prosent mer i Norge å år enn de hadde på samme tid i fjor.
I tillegg til Kina er det spesielt økning i turister fra USA, Tyskland, Storbritannia, Frankrike til Oslo i år. Det merkes på salgsstatistikken, og videre på momsrefusjonene Global Blue tilbakebetaler til turistene.
– Samtidig som turistnæringen melder om at Oslo har blitt et mer attraktivt reisemål, shopper flere turister mer enn før, sier Svendsen.
Flere luksusbutikker i Norge, særlig de som selger klokker og vesker, har skaffet seg egne kinesisk-talende ansatte som følge av den kvarte millionen kinesere som var ventet å besøke landet i løpet av sommermånedene.
– De blir flydd inn til Helsinki og København. Derfra tar de en rundreise i Skandinavia på en såkalt «four capitals tour», der de shopper fra by til by, sier Svendsen.
Han forteller om en pengesterk generasjon av barn og unge som kjøper rådyre luksusgaver til foreldre og besteforeldre.
– Kineserne styres av en stadig sterkere shoppingkultur. De vil vise verden at de har pengemakt, sier han.
Økningen i tilstrømmingen til Oslo og veksten i luksushandelen har flere forklaringer. Ny infrastruktur flere og mer fleksible reiser forklarer noe.
– Flyselskapene har fått utvidede avganger. Kinesere flyr til København og tar sjøveien fra Danmark, sier Svendsen.
I tillegg tror han turister fra Tyskland, Storbritannia, Frankrike og USA velger å feriere i Norge og Nord-Europa fremfor sydeuropeiske land, grunnet lavere fare for terrorangrep.
– Her er det trygt å oppholde seg, samtidig som det er en svært gunstig kurs å handle for, sier Svendsen.
Det er ikke bare kineserne som bruker store summer på luksusvarer. Besøkende også fra Spania, Italia og Frankrike gjør det.