En undersøkelse fra American Express Global Business Travel peker på muligheter bedrifter har til å forbedre sin håndtering av forretningsreiser ved hjelp av en oppdatert reisepolicy. Studien bygger på en analyse av over hundre multinasjonale og mellomstore bedrifters ulike reisepolicies. Mindre enn en tredel av de undersøkte bedriftene har oppdatert sin reisepolicy det siste året. Mange bedrifter risikerer dermed å utsette seg selv og sine reisende for unødige kostnader og risikoer.
Undersøkelsen avslører blant annet at:
* Kun 12 prosent tar opp de reisendes sikkerhet i reisepolicyen.
* Hele 80 prosent tar ikke opp dekking av utlegg, f.eks. innsjekket bagasje, ekstraavgifter ved reservasjoner eller dekking av utlegg for andre tjenester som hoteller og bilutleiefirmaer kan tilby.
* Kun 35 prosent av mindre bedrifter engasjerer et reisebyrå for å bestille hotell, men for større, globale bedrifter er tilsvarende tall 85 prosent.
* Bruken av mobile applikasjoner eller henvisning til de verktøyene som finnes for å forenkle de reisendes arbeid når de jobber borte fra kontoret eller er på reisefot, er sjelden omfattet av reisepolicyen. Hos de undersøkte bedriftene var det ingen reisepolicies som tok opp dette.
* I 70 prosent av de undersøkte bedriftenes reisepolicies manglet det retningslinjer for booking av lavprisbilletter hos flyselskaper utenfor bedriftsavtalen.
 For å oppnå kostnadseffektive forretningsreiser i en organisasjon, kreves det at man jevnlig ser over og oppdaterer reisepolicyen etter endrede markedsforhold, samtidig som man kommuniserer dette til sine forretningsreisende, sier Sondre Gulliksen, direktør for kunderelasjonene i American Express Global Business Travel.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 06.10.2012 klokken 07.10