Aurland Ressursutvikling setter stadig nye rekorder. De kan vise til at de andre tertial i 2017 (1. mai til 31. august) hadde en omsetning på 163,3 millioner kroner – 35,2 millioner mer enn samme tertial i 2016. Resultat før skatt (EBITDA) økte med 28,1 millioner.
Den samlede omsetningen i 2017 fram til 31. august er på 176,7 millioner kroner, noe som utgjør en vekst på 28 prosent sammenlignet med samme tidsrom i fjor.
Hjelleflat forteller at veksten i omsetningen er knyttet til det økende antallet besøkende som benytter aktivitetene i Flåm, i tillegg til økning i inntjeningen per enkelt reisende.
– Med stor økning i antall reisende er det viktig at vi har god logistikk, og at vi har fornøyde gjester. Det kreves både kompetanse og mannskap, poengterer hun.
Konsernets langsiktige innsats på markedsføring, salg, distribusjon og styring av kapasiteten viser seg å ha gitt effekt for Flåm AS og de felleskontrollerte virksomhetene The Fjords DA og Flåm Utvikling AS. Veksten kommer både i form av økt forhåndssalg, effektiv logistikk, prisdifferensiering og mersalg i alle kanaler. De tre selskapene har nå til sammen 80 heltidsansatte i tillegg til 250 sesongarbeidere.
Å løfte vinteren i Flåm som reisemål har også blitt satset tungt på. Det har gitt gode resultater:
– Det er en stor glede for oss å se at bestillinger ut året har vokst med 75 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Men her står det igjen et stort arbeid før dette blir god butikk, sier konsernsjefen.
Satser på flere aktiviteter
– Vi må sørge for at gjestene får det de forventer under besøket. De vil både ta tog, oppleve fjorden, oppleve spektakulære utsiktspunkter, spise god mat og smake på lokalt øl. Jo flere tilbud vi har, desto større blir attraksjonen. Her er det flere pågående initiativ lokalt. Vikinglandsbyen i Gudvangen er et flott tilskudd, i tillegg til at det er flere spennende prosjekter på gang både på Vatnahalsen og Aurlandsvangen, forteller Hjelleflat.
Videreutvikling krever fokus på bærekraft
Konsernsjefen legger vekt på at videre vekst i Flåm er avhengig av fokus på bærekraftig reiseliv som tar for seg utviklingen av miljøvennlige opplevelser, og har et godt samspill mellom lokalbefolkning og turistene. Her må de spille på flere felt som krever god samhandling.
Deriblant å kunne håndtere veksten på antallet besøkende så det ikke blir belastende for lokalbefolkningen. Informasjon, skilting, parkering, toalett og tilrettelagte publikumsområder er eksempler på tiltak, forklarer Hjelleflat, og utdyper:
– I tillegg må vi utvikle bærekraftige opplevelser for fremtiden, for ellers blir veksten en kortsiktig glede. Her kan vi trekke frem den helelektriske båten «Future of the Fjords» som The Fjords nå har under bygging, og vil stå klar våren 2018. Vi har også et godt samarbeid med Aurland kommune om ansettelse av ny prosjektleder som skal jobbe med ulike muligheter innenfor energi og miljø.
– Reiselivet er en fantastisk mulighet for arbeidsplasser i Sogn og Fjordane. Dette må vi rigge til slik at det blir arbeidsplasser også for generasjonene som kommer etter oss, understreker Solrun Hjelleflat.