Den svensk hovedstaden bruker 18 millioner kroner på å lokke til seg internasjonal filmbransje, gjennom et eget, kommunalt filmfond.
– Ved å satse seks-syv millioner kroner årlig over tre år regner vi med å få denne investeringen tilbake mange, mange ganger, sier Stockholms kulturbyråd, Rogert Mogert til Aftenposten.
Stockholm har tilbudt produsentene av den internasjonale storfilmen basert på Jo Nesbøs bok Snømannen 1,5 millioner kroner i kontanter og en rekke gratistjenester for å få lagt innspillingen til byen.
Dette er ifølge Mogert bare en liten del av satsingen. Han tror den vil gi jobber lokalt, også etter innspillingen, ikke minst fra turister som vil se stedet der filmen er spilt inn.
Tidligere har Stockholm beregnet en effekt på nær 800 millioner kroner i økt omsetning fra turister som følge av de til sammen seks filmene som ble laget på bakgrunn av Stieg Larssons Millenium-trilogi.
En rekke europeiske hovedsteder har opprettet lignende fond, og nå vil kulturbyråd for Oslo Hallstein Bjecke lansere en lignende ordning for den norske hovedstaden.
– Det er på høy tid, sier han.
– I tillegg til at Regjeringen har en egen filmmelding vil vi foreslå en rekke tiltak som skal gjøre Oslo til en attraktiv filmby både for den lokale filmindustrien, befolkningen og for internasjonal filmbransje, sier han.
Også Arbeiderpartiets ordfører-kandidat i Oslo, Tone Tellevik Dagl, ønsker en mer offensiv filmpolitikk. NHO Reiseliv presenterte nylig en spørreundersøkelse som viste at to av fem nordmenn har besøkt steder de har sett på film. 42 prosent svarte at de lar seg inspirere av steder de har sett i filmer og serier når de planlegger feriereiser.
– Vi har lenge engasjert oss i å få på plass en filmincentivordning i Norge. Filmproduksjoner gir store næringsinntekter under selve innspillingen, men vi vet også at filmer og dramaserier har stor smitteeffekt på turismen, sier Hilde Nordlund i NHO Reiseliv i en kommentar til Aftenposten.