Familiebedriften Hillesvåg er inne i sin fjerde generasjon. Det var oldefaren til Øyvind og Arild Myhr som fikk ideen til fabrikken da han drev landhandel på Dale, og ble inspirert av Dale Fabrikker.
Etter hjemkomsten bygde han en fabrikk på nærmere 1500 kvadratmeter i fire etasjer, utnyttet vannkraften fra Haukåsvannet like ved, og spann garn av den lokalt produserte ullen.
Siden den gang har ullvarefabrikken, som en stund hadde eget butikkutsalg i Bergen, vært gjennom mange omstillinger. Fra 30 på det meste er det i dag fortsatt nærmere 20 ansatte. Det blir stadig færre ullvarefabrikker i Norge, men det unike med Hillesvåg Ullvarefabrikk er at her er det over hundre år gamle produksjonsutstyret fortsatt intakt og i full drift.
Det er de nye oppgangstidene for strikking som gjør det mulig å satse videre, og overgangen til économusée skal ytterligere styrke bedriften. I tillegg regner man med at kveldens strikkekveld på NRK, etter åpningen av économuséet, ytterligere vil styrke merkevaren og ikke minst interessen for fabrikken.
Konseptet économusée handler om å ta vare på gamle håndverkstradisjoner gjennom visningssenter for produksjon, utstilling og salg av produkter. Idéen bak économusée kom opprinnelige fra Canada for nærmere 25 år siden, og er siden blitt til et omfattende, internasjonalt nettverk på nærmere 100 économuséer i Europa og Canada. I tillegg til Norge er det etabler économuséer på Grønland, Island, Færøyene, Sverige, Island og Nord-Irland.
I Norge er Hillesvåg Ullvarefabrikk det åttende medlemmet, og det syvende i Hordaland. De øvrige er Aurlandsskoen i Aurland, Oselvarverkstaden på Osøyro, Fjordtønna i Tysse, Stine Hoff kunstglass på Hop, Treskjerartunet i Myrkdalen, Tønnegarden i Tysse og Syse gard i Ulvik, som tilvirker eplesider og kjøtt.