Anslaget er basert på en nullvekst fra utlandet, men en oppgang på tre prosent fra det norske markedet.
 En sterk norsk krone og et Europa i krise er ikke et godt utgangspunkt for det kommende året, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
 Utfordringen er at tilstrømmingen av utlendinger ikke øker like mye som nordmenns iver etter å oppleve andre land. Dersom vi hadde klart å overbevise nordmenn om å legge igjen en like stor andel av feriebudsjettet sitt i Norge som det de gjorde for fem år siden, ville turistinntektene i Norge vært omlag fire milliarder kroner høyere ved utgangen av 2011 enn det som vil bli resultatet i år, fortsetter han.
Europa tilbake og Asia frem
Tall til og med november 2011 viser at antall utenlandske gjestedøgn er uendret sammenlignet med samme periode i 2010. Det norske markedet har hatt en økning på tre prosent i samme periode.
 Man opplevde en strukturendring i turistankomster i 2011. Veksten kom fra små markeder rent volummessig, mens vi har opplevd en tilbakegang fra de tradisjonelt store utenlandsmarkedene, forteller Tuftin.
Tyskland ender med en nedgang på to prosent så langt i 2011. Amerikanske gjestedøgn gikk tilbake med 12 prosent i november, men ender med en total økning på en prosent, grunnet en god vekst i begynnelsen av fjoråret.
Russland fortsetter å vokse og har hatt en økning på åtte prosent så langt i år. Fra Sør-Europa er tallene røde. Frankrike (-15 prosent), Italia (-31 prosent) og Spania (-28 prosent). Tall så langt i år viser at det kun er Spania som øker med fire prosent.
 Det er veksten fra ÂEuropa ellers på syv prosent som gjør at vi kommer ut i null når kun tall for desember gjenstår, fortsetter Tuftin.
Han spår at veksten fra Asia vil fortsette inn i 2012.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.01.2012 klokken 17.55