Det viser en gjennomgang av de 312 siste klagesakene. Analysen er utført av bedriftsratingselskapet Yellowrate av alle klagesakene i nemnda fra og med 2010 og frem til april i år, melder Dinepenger.no.
Norwegian ble også felt flest ganger, med 45 klager som fikk medhold. Dette er ti flere fellelser enn Ryanair, som er neste på listen, måtte tåle i samme periode.
 Norwegian blir felt for mange flere typer saker enn SAS, sier daglig leder Kevin Kliland i Yellowrate som har sortert nemnsdvedtakene etter tema.
På spørsmål fra Dine Penger om hvorfor Norwegian har langt flere klager i Flyklagenemnda enn konkurrenten SAS, svarer kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik:
 Norwegian prøver saker i Flyklagenemnda hvor regelverket er noe uklart eller åpner for fri tolkning. Vi ønsker å bruke det regelverket som finnes på en korrekt måte, og ikke bare betale oss ut av problemene. Det har selvsagt også en kostnadsside, og vi er nok adskillig mer bevisst på kostnader enn vår konkurrent, derfor kan vi også tilby lavere priser til alle.
 Men, vi retter oss etter alle avgjørelser i nemnda, så alle skal få en korrekt behandling, understreker Skånvik.
Uenige om kanselleringer
De fleste Norwegian-klagene som forbrukerne får medhold i, gjelder krav om erstatning på grunn av kansellering, med 14 medhold. På dette punktet er Norwegian uenig i hvordan klager kategoriseres.
 Norwegian mener at en ruteendring ikke kan defineres som en innstilt flyvning fordi flyvningen gjennomføres, men bare på et annet tidspunkt, før eller etter opprinnelig planlagt flygning, sier Skånvik.
 Siden lovgivningen for området ruteendring så å si er ikke-eksisterende, mens man ved en kansellering har veldig mange rettigheter som passasjer, har Forbrukerombudet valgt å kalle ruteendring for en kansellering, legger hun til.
Skånvik viser til at EU-forordning 261/2004 definerer «innstilt flyvning» som en planlagt flyvning som ikke gjennomføres og som det var minst en reservasjon på.
Nemnda har også gitt mange klagere medhold overfor Norwegian angående refusjon av flybilletter og hotell på grunn av ruteendring (11 medhold).
Har lagt om klagebehandlingen
Ifølge Skånvik er ikke lenger tallene representative for kunder hos Norwegian.
 Det er viktig å merke seg at tallene stammer fra 2010 og 2011, hvor vi hadde en annen håndtering av for eksempel ruteendring. I løpet av 2012 har vi gjort flere endringer, og dette har vi fått gode tilbakemeldinger fra Forbrukerombudet på, sier kommunikasjonsdirektør Skånvik.
Selv om Norwegian er det selskapet som oftest har fått på pukkelen av nemnda, er andelen av Norwegian-kundene som får medhold, ganske lav. Kun en av tre som klager på det norske selskapet, vinner fram.
 De andre utenlandske flyselskapene som Lufthansa og KLM kommer mye dårligere ut enn både SAS og Norwegian, sier Kliland i Yellowrate.
Hele syv av ti vinner frem mot Lufthansa. Og hele to av tre som klager på Ryanair, vinner.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 24.05.2012 klokken 10.50