Regelverket hindrer turistene i å overnatte og handle på vei fra norske flyplasser fram til de går om bord i cruiseskipet, påpeker næringen.
 I dag må turistene fraktes i samlet tropp fra flyplass og om bord i skipet. De har ikke lov til å bo på hotell eller kjøpe pakker på land før de reiser ut på cruiset, sier Wenche Nygård Eeg i Cruise Norway til Nrk.
Norske havner brukes dermed ikke som snuhavn for bytte av passasjerer til cruiseskip.
Taper store beløp
Eeg har gjort en kalkyle hun også har oversendt Næringsdepartementet.
 Den viser at hvis bare ti prosent av skipene hadde snudd i Norge og bare ti prosent av gjestene hadde hatt tre netter på hotell før eller etter cruiset, så kunne Norge tjent nærmere en milliard mer i året, og det er ganske mye penger, sier hun.
Eeg sammenlikner Norge med København, der handelsnæringen på land tjener på cruisepassasjerene.
 Cruise er den delen av turismen som vokser mest, og i København i dag snur halvparten av skipene. Den største veksten i hotellene kommer fra cruise. Norge vil også ha den delen av kaka, men da må vi lette opp i toll- og avgiftsreglene, sier Eeg.
Vil se på saken
Og fra Finansdepartementet har man følgende kommentar til saken:
 Jeg ser helt klart et behov for å gå gjennom regelverket med Toll- og avgiftsdirektoratet. Selv om vi er opptatt av å beskytte Hurtigrutens konkurranseevne, er det ingen grunn til at utenlandske turister ikke skal kunne legge igjen penger på land før de går om bord i cruiseskipene, sier statssekretær Roger Schjerva i Finansdepartementet, til Nrk.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 22.02.2012 klokken 09.30