Tall fra SSB viser at sommersesongen har hatt en nullvekst i antall kommersielle gjestedøgn så langt i år (maiÂjuli). Utenlandske gjestedøgn går ned med en prosent, mens norske gjestedøgn øker med en prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
 Vi ser en klar sammenheng mellom de markeder som har en nedgang, og en svekket valuta, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Asia fortsetter å vokse
Den positive veksten fra Asia fortsetter også denne sommeren. Størst vekst er det fra Sør-Korea, Japan og Kina med en økning på henholdsvis 19, 18 og 11 prosent i kommersielle gjestedøgn. Sverige kan vise til en vekst på ti prosent i samme periode. Storbritannia er også på vei tilbake og øker med syv prosent i perioden maiÂjuli i år.
Tyskland, Norges viktigste sommermarked, opplevde en nedgang på fem prosent i kommersielle gjestedøgn. Ikke uventet var det også stor nedgang fra Sør-Europa i år. Den positive veksten fra Russland har også stagnert i sommermånedene og ender på en nullvekst.
Trofaste nordmenn
 Selv om den norske sommeren ikke slo til i år heller, er jeg glad for å se en økning i antall norske gjestedøgn i sommer, sier Tuftin og viser til en økning på en prosent i antall norske kommersielle gjestedøgn.
 Det norske markedet er det viktigste for norsk reiselivsnæring og blir avgjørende når veksten fra utlandet er usikker. Jeg er glad for å se at nordmenn forsetter å prioritere opplevelser i eget land på tross av en sterk krone og dårlig vær, forsetter reiselivsdirektøren.
Tilbakemeldingene fra reiselivsnæringen vitner om en stor variasjon i antall besøkende. Flere melder om Âbuisness as usualÂ, mens andre har merket nedgangen fra viktige markeder som Tyskland, Nederland og Sør -Europa. Samtidig melder noen om en rekordsommer med økende inntekt per tilgjengelig rom (revpar) og flere kjøpesterke turister.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 07.09.2012 klokken 07.05