I 2008 forsøkte Ole T. Bjørnevik og hans selskap Taubåtkompaniet seg på fergetrafikk mellom Langesund og Strømstad, men ga opp etter kort tid. Tapet på fergesatsingen med ruter til Sverige og Danmark kom opp i over 320 millioner, skriver Dagens Næringsliv.
Ikke desto mindre planlegger Fjord Line å sette inn bil- og passasjerfergen Bergensfjord i rute over ytre Oslofjord fra neste vår.
Les også: Fjord Line utfordrer Color Line.
 Fjord Line kommer med et annet skip som har en riktig størrelse og vil ha et like bra produkt som Color Line. Og vi håper at vi kan få til en avtale med Color Line som gir oss mer fornuftige rammebetingelser enn hva Nye Kystlink hadde, sier Fjord Line-sjefen Ingvald Fardal til Dagens Næringsliv.
 Til forskjell fra Kystlink har vi en etablert infrastruktur med avdelinger for salg, marked og drift. Marginalkostnadene ved å starte en ny linje er dermed lave, sier Fardal som regner med at ruten skal gi overskudd.
Han mener trafikkgrunnlaget vil vokse og viser til at Langesund delvis har et annet nedslagsfelt enn Sandefjord.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 11.01.2012 klokken 17.45