I en e-post til hotellene utgir svindlerne seg for å være pårørende etter ofre for Malaysian Airlines-ulykken. Hensikten er å få igjen penger for hotellrom som aldri har vært reservert eller betalt for.
Ifølge norske Metter Müller er ikke fremgangsmåten ny.
– Men det er første gang det skjer i etterkant av en ulykke, sier hun til Aftenposten.
Sammen med sin datter eier Müller tre strandvillaer i Bali, som leies ut til turister. Få dager etter at MH17 ble skutt ned over Øst-Ukraina i juli mottok hun en e-post fra en person som kaller seg ”Henk Gianotten”. Han skrev at han tok kontakt på vegne av sin bror og svigerinne, hvis navn stemmer overens med to av de omkomne etter flykatastrofen.
Videre forklarte han at de to ikke dukket opp på reservasjonsdatoen sin på grunn av ulykken, at henvendelsen kanskje virker upassende, men spør samtidig om Müller kan avbestille rommet.
”Gianotten” spurte aldri direkte om å få refundert penger for avbestillingen, og det er ikke uvanlig at slike svindelforsøk starter med fisking etter sympati og troverdighet, før de spør konkret etter penger eller personopplysninger.
– Dessverre finnes det mennesker som er så hjerteløse at de prøver å tjene penger på slike tragedier, sier Müller.
Økokrim er ikke ukjent med problemet.
– Hver gang det det har skjedd en ulykke henger bedragere seg på ved å vise til ulykke når de kontakter folk, sier Anne Dybo i Økokrim, som mener bedrageriforsøkene sannsynligvis kommer fra personer med opprinnelse i Vest-Afrika.
Trending
- Peer Gynt Tours: Derfor deltar vi på TravelMatch i januar
- TAP Air Portugal innfører Premium Economy
- Oman’s wadier – unike fotturer og naturopplevelser
- November-fall for Widerøe
- Bare fem uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Eivind Roald: kommersiell finjustering, teknologisk løft og tydeligere kundefokus i Norse
- Smuglansering av SAS Holidays
- Virkes reaksjoner på budsjettforliket
