– Det har vært et år med god vekst for hoteller og restauranter i byene, spesielt i Tromsø, Bergen og Bodø. Fjoråret var et knallår for alpindestinasjonene og for store deler av sommerdestinasjonene tilknyttet fjord/fjell-aktiviteter, men bildet er variert. Det var også et år med sterk vekst i cruisetrafikken og dette har vært en utfordring for en del distriktshoteller, sier Kristin Margrethe Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, til Nettavisen NA24.
Det er ventet at kronen i løpet av et drøyt år skal styrke seg med 15 prosent mot euro og 12,5 prosent mot pund, noe som er dårlig nytt for mange i bransjen.
– En sterk kronekurs er uheldig for de tre valutainnbringende næringene i Norge; reiseliv, fastlandsindustri og fiskerieksport. Når det gjelder virkningen for reiseliv er det likevel slik at det er en stor global kjøpesterk middelklasse som mer eller mindre er upåvirket at valutaendringene. Her er utfordringene mer at destinasjonen Norge blir sett og lagt merke til i både eksisterende og nye markeder, sier Devold til avisen.
Men mer enn sterk krone, frykter Devold et dyrt lønnsoppgjør mest.
– Et moderat lønnsoppgjør blir viktigere enn noen gang for å beholde konkurransekraften vår. God markedsføring, ikke minst mot nye markeder i Asia, Russland og Sør Amerika blir viktig. Vi trenger også fortsatt fokus på produktutvikling innen reiselivsnæringen, sier hun.