– Vi hadde besøk at tre «mystiske» herrer i fjor som med skjemaer på 280 spørsmål gikk gjennom hele vårt konsept, sier deleier og gründer Thorstein Berg til avisen Nationen.
Det endte med at Hallingdal Feriepark nå er blitt tatt opp som medlem av den europeiske campingorganisasjonen Leading Campings som første norske campingbedrift. Kun 40 campingorganisasjoner i hele Europa har ifølge Berg sluppet gjennom det nåløyet.
I Skandinavia er i tillegg to danske selskaper tatt opp som medlemmer.
Hallingdal Feriepark ble etablert for bare halvannet år siden. Her legges det vekt på et godt opplevelses- og aktivitetstilbud. At det nå strømmer inn med bestillinger fra utlandet som etter hans mening kan knyttes opp til det ferske medlemskapet i Leading Campings er Berg ikke i tvil om.
Bedriften har 25 000 gjestedøgn og mellom 15 000 til 20000 dagbesøk gjennom året. Her er det klatrepark og en egen godkjent 4H gård som en del av aktivitetstilbudet.
Berg innrømmer at ferieparkens suksess på kort tid også har kostet mye. Til sammen er det brukt 135 millioner kroner på anlegget. Hele 75 millioner kroner av investeringene er egenkapital, mens 60 millioner kroner er lån i Sparebank1 lokalt i Hallingdal. Berg har alene gått inn med 13,5 millioner kroner og er den største private enkeltaksjonæren med 15 prosent eierandel.
Han er bokstavelig talt født og oppvokst i reiselivet, som sønn i huset ved tradisjonsrike Bergsjø Høyfjellshotell. Om konseptet med Hallingdal feriepark utvikler seg slik han og de andre investorene ser for seg, kan konseptet utvides til å omfatte lignende ferieparker andre steder i landet.
I fjor hadde bedriften en omsetning på 14,5 millioner kroner og endte med et driftsresultat på minus 2,5 millioner kroner. I år ser Berg for seg en omsetning på rundt 20 millioner kroner og et tilnærmet nullresultat.