Den europeiske turismenæringen viser en liten vekst i årets andre kvartal. Dette viser tall fra European Travel Commission (ETC) som nylig ble publisert.
I rapporten “European Tourism in 2013 – Trends & Prospects” kommer det frem at det stadig kommer flere ferierende til de europeiske landene. Mens veksten i årets første kvartal var på én prosent i forhold til fjorårets tall, hadde den økt til tre prosent i det andre kvartalet. Litt overraskende er det at det er verdensdelens mindre land som leder an i veksten av besøkende fra andre verdensdeler, og særlig har Island hatt en kanonsommer så langt. Sagaøya kan vise til en vekst på hele 30 prosent mot fjoråret, noe som er den soleklart beste utviklingen av de 22 europeiske landene som er med i undersøkelsen.
På andre plass, med en vekst på 20 prosent, finner vi Slovakia, mens Latvia og Kroatia følger på en delt tredjeplass på listen. Disse landene har opplevd en vekst på ni prosent i andre kvartal, mens Ungarn og Polen øker med sju prosent.
Artikkelforfatterne mener likevel at det er mørke skyer å skimte på den europeiske turismehimmelen; de trekker frem at både offentlige og private instanser må forbedre samarbeidet ytterligere hvis veksten skal fortsette. Turistene er nemlig mer kostnadsbevisste enn tidligere og reiser på kortere ferier. Det betyr at antall overnattinger ikke står i stil med økningen av turismeankomstene.
Dårligst av landene i undersøkelsen er Kypros. Den vakre Middelhavsøya taper hele tolv prosentpoeng sammenliknet med fjorårets tall.
Positivt for verdensdelen er det også at to av de viktigste markedene, det franske og det engelske, er på vei opp mot gamle nivåer. Etter en rekke dårlige resultater viser undersøkelsen at reiselysten også i disse markedene er på vei tilbake. Det tyske markedet forblir sterkt, selv om markedet kan se ut til å ha stagnert noe. På den andre enden av skalaen befinner Italia og Nederland seg. Innbyggerne i begge landene har redusert reisevirksomheten sin sammenliknet med tallene fra 2012.
Ikke overraskende går antall besøk fra fjernere destinasjoner kraftig opp, mye takket være reisesugne kinesere. De fleste landene i undersøkelsen varsler en dobling av antall kinesere, mens det amerikanske markedet fortsatt er sterkt. Der i mot kommer det færre japanere til Europa enn hva prognosene spådde.