I etterkant av rekordsalget av Edvard Munchs «Skrik» på Sotheby’s auksjon i New York natt til torsdag, dukker spørsmålet om hvordan Munch forvaltes i Norge opp.
Direktør for Reise i hovedorganisasjonen Virke, Hilde Charlotte Solheim, er klar på at forvaltningen av Munchs arv i Norge er direkte pinlig, men ser muligheten for en positiv ettervirkning av nattens salg.
 Hvis oppmerksomheten rundt omsetningsrekorden for «Skrik» og Munch kan føre til at vi nå tar grep og begynner å forvalte Munch-arven bedre, så ville det vært en lykke, sier Solheim til Ntb.
Ser ikke potensialet
Hun sier kunst- og kulturfeltet for det meste er neglisjert av norsk reiseliv og viser til at Munch-utstillingen i Paris opplevde en voldsom interesse og lange køer.
 Og det til en Munch-utstilling med verker som normalt ligger i et magasin, sier hun.
Solheim sier norsk reiseliv og museene  som er organisert i Virke  nå må jobbe sammen for å trekke til seg turister som er interessert i kunst og kultur.
 Da må vi bort fra en smålig lokalpolitisk diskusjon om lokalisering. Reiselivet, som har lyst til å tjene penger på dette, må begynne å anerkjenne kunst og kultur som likeverdige samarbeidspartnere. For det er ikke snakk om at man bare kan lene seg tilbake og skumme fløten. Det må et strategisk samarbeid til, sier Solheim.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 04.05.2012 klokken 16.50