Vi ønsker å ta del i konkurransen i det betydelige markedet for person- og godstransport på denne strekningen, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.
Dermed vil han konkurrere med Color Line i den antatt mest lukrative delen av fergegigantens rutenett. Med over en million passasjerer i året og et betydelig salg av tollfrie varer om bord, er Color Lines eldste bil- og passasjerferger ÂBohus og ÂColor Viking isolert sett antagelig de mest lønnsomme enhetene til Color-eieren Olav Nils Sunde, skriver Dagens Næringsliv.
Får nye ferger i 2013
Fjord Line ble startet i 1993 og driver i dag passasjerfergen MS ÂBergensfjord på strekningen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og HSC ÂFjord Cat i sommerhalvåret på ekspresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals. Rederiet har to moderne cruiseferger under bygging, og vil når begge disse er satt i drift våren 2013 tilby daglige avganger året rundt på linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og HirtshalsÂLangesund.
 Fjord Line er en utfordrer i fergemarkedet mellom Norge og EU og vi har den kompetansen som er nødvendig for å etablere et attraktivt tilbud på transporttjenester over ytre Oslofjord. ESA-dommen mot Color Line for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler bekrefter den formening vi har hatt om at avtaler som begrenser adgangen til havnen i Strømstad er til skade for publikum. Vi gjør på denne bakgrunn regning med at myndighetene i Strømstad vil se positivt på vårt ønske om seilingstillatelse når søknaden skal behandles senere i måneden, framholder Ingvald Fardal.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 10.01.2012 klokken 23.15