Tallene er hentet fra en forskningsprosjektet Tourism yield, melder Ntb. Prosjekt startet i 2009 med støtte fra Norges forskningsråd, som ville vite hvilke turister som er mest lønnsomme. Mens cruisepassasjerene og bussreisende brukte i snitt rundt 100 kroner per person per dag, la hver enkelt som ankommer med fly og bil igjen henholdsvis 633 og 400 kroner daglig.
Når tallene er justert for sosiale faktorer, som alder, kjønn, inntekts- og utdanningsnivå, er forskjellene fremdeles store:
 Med cruisepassasjerenes forbruk som nullpunkt ser vi at de som fløy, kjørte bil eller tok tog til Norge brukte betraktelig mer penger mens de var her, nesten tre ganger så mye, sier instituttleder Truls Engstrøm ved Norsk hotellhøgskole til Ntb.
Prosjektet er inne i analysefasen og presenteres i nyeste utgave av Univers, som utgis av Universitetet i Stavanger.
Amerikanere på topp
Av utvalget i studien kom hele 84 prosent til Norge på ferie, mens åtte prosent var på jobbreise og seks prosent besøkte familie eller venner. Amerikanerne var de som brukte mest penger, 778 kroner per person per dag. På bunn ligger tilreisende fra Øst-Europa, med 250 kroner per dag.
Når de reisende deles inn etter hvordan de overnattet, er det hytte- og hotellgjester som har brukt mest, mens campingturistene er de mest sparsommelige. De klarte seg i snitt med 390 kroner døgnet. Det åpner for spørsmål om hvordan dette dekker overnatting, transportutgifter, mat og eventuelle aktiviteter.
 Vi skal være forsiktige med å være for bastante i konklusjonene, for dette dreier seg om tall fra et utvalg og er ikke representativt for alle utenlandske tilreisende. Likevel gir det en pekepinn, og er nyttig kunnskap for norsk reiselivsnæring, sier Engstrøm.
Fornøyde asiater
Et annet funn i undersøkelsen er at de tilreisende fra Asia var de som totalt la igjen mest penger mens de var på besøk. De fleste ankom med fly.
 Man er fristet til å gjette at de ikke sparer på opplevelsene når de først har reist så langt. Samtidig er det ikke nødvendigvis slik at dette er noe de bare vil gjøre én gang i livet. Hele 40 prosent av de asiatiske besøkende i utvalget sier at det er sannsynlig at de kommer til Norge igjen, sier Engstrøm og legger til:
 Ut fra det økonomiske perspektivet ser vi at det ligger spennende muligheter i det asiatiske markedet.
Verdt pengene
Turistene setter stor pris på norsk natur og friluftsaktiviteter. Urban kultur skårer lavest på listen over grunner til å besøke Norge.
 Vi har unike fortrinn på noen områder, og da må vi sørge for at de som kommer hit får topp kvalitet og det de forventer. De må føle at turen var verdt det, at det frister til gjentakelse. Det er ikke tvil om at prisnivået i Norge er frustrerende høyt, men hvis kvaliteten er på topp kan det forsvares, sier Engstrøm.
Han savner mer satsing på denne typen forskning her i landet:
 Vi bør vite mye mer om reisende til Norge før vi beslutter å investere mange millioner i markedsføring eller prosjekter som retter seg mot en bestemt gruppe.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 20.03.2012 klokken 08.15