– Vi er nødt til å komme ned på et bærekraftig kommisjonsnivå. Vi vil gjerne distribuere våre hotellrom gjennom blant andre Expedia-eide Hotels.com, men ikke med de krav Expedia stiller, sier kommersiell konserndirektør i Choice, Roar Ingdal, til Travel News.
Hotellkjedene har lenge tålt skyhøye kommisjoner til nettsider som formidler hotellrom (såkalte OTA’er), og har også funnet seg i at disse til tider har tilbudt kjedenes egne hotellrom til en lavere pris enn det de selv har gjort på egne nettsider. Dette skjer spesielt ofte utenfor Norges grenser. I Norge er som regel romprisen den samme om du bestiller gjennom OTA’er eller nettsidene til hotellene.
Men i dag er altså ikke lenger Choice-hotellene bookbare på Hotels.com. Forsøker man å bestille et av kjedens hotellrom, får man beskjed om at hotellet dessverre ikke er tilgjengelig på valgte reisedato.
– Vi ønsker å være synlige der gjesten vil booke oss, men har ennå ikke kommet til en ny avtale med Expedia. Selv om vi ønsker bredest mulig eksponering for våre tilbud, vil vi i fremtiden først og fremst satse på å selge våre rom gjennom tradisjonelle reisebyråer samt på egne nettsider, forteller Ingdal.
Det er to dager siden avtalen mellom Expedia og Choice ble brutt og alle Choicerom ble fjernet fra Hotels.com sin nettside.
Lik pris
De andre norske hotellkjedene har gått med på å ha de samme prisene på egne sider som på Expedias (med andre ord rate parity). I realiteten må kjedene betale Expedia opp mot 40 prosent av det de solgte rommet for i kommisjon (avtalene mellom kjedene og Expedia er noe forskjellig, og de betaler forskjellige prosentkommisjoner), og derfor har de tre utbryterne i utgangspunktet ønsket å tilby lavere pris på egne sider eller redusere kommisjonsbeløpet.
Kampen står således om hvem som skal få styre prisene, og Travel News vet at flere kjeder i lang tid har jobbet med alternative distribusjonsløsninger. Kjedene håpet blant annet på at Booknorway.com skulle generere langt fler romdøgn, men der er til nå volumet altfor lavt til å være til større nytte. Her betaler kjedene kun fem prosent i kommisjon.