Boeing-konsernet økte i årets første kvartal overskuddet med 58 prosent sammenlignet med året før, til 923 millioner dollar, tilsvarende 5,3 milliarder kroner, melder Aftenposten. Det er drøyt 30 prosent bedre enn analytikerne forventet, ifølge Bloomberg.
Flygiganten omsatte for 19,4 milliarder dollar (tilsvarende 111 milliarder kroner) i løpet av januar, februar og mars. Den amerikanske flyprodusenten Boeing gjenvant i vinter tittelen «verdens største flyprodusent», med 137 leveranser. Airbus, som leverte 131 fly, har sittet på tronen siden 2003, ifølge Bloomberg.
Rekordstor ordrebok
Veksten kommer først og fremst fra selskapets kjerneområder, som er fly til kommersiell, privat og militær luftfart. Men Boeing er langt fra ferdigvokst: I årene 2010 til 2014 skal leveransene økes med 60 prosent.
 Vi hadde også vekst i vår rekordstore ordrebok, med mer enn 301 bestillinger av vår nye 737 MAX, en ny kontrakt på 84 nye F-15 til Saudi-Arabia, sier toppsjef og styreleder Jim McNerney i Boeing ifølge Aftenposten.
Hver fjerde bestilling var norsk
737 MAX er arvtageren til dagens 737-maskiner, som utgjør hele Norwegians flåte og mye av SAS’ flåte for kort og mellomlang distanse. Norwegian bestilte i slutten av januar 100 eksemplarer, og står derfor for over en tredel av alle ordrer av denne typen i første kvartal.
I tillegg tegnet det norske flyselskapet rettigheter på ytterligere 100 utgaver. Norwegian har en avtale om å være det første i Europa som får flyet. Første levering er etter planen i 2017.
I tillegg til de 301 bestillingene på 737, mottok Boeing ordrer på ytterligere 111 fly til sivil luftfart.
«Dreamliner» koster stadig mer
På kostnadssiden sliter Boeing med økte utgifter til pensjon og stadig nye investeringer i flymodellen 787 «Dreamliner». Flytypen har vært plaget med store forsinkelser og mange kostbare problemer, men første eksemplar ble levert til All Nippon Airways i september i fjor.
Boeing leverte totalt tre fly i fjor og ni fly fram til utgangen av mars i år. Norwegian har bestilt seks fly, og håper å få den første i løpet av neste år.
Inntektene fra salget av sivile fly økte 54 prosent, mens utstyr til militæret, romfart og sikkerhetsbransjen økte åtte prosent.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 27.04.2012 klokken 08.10