Det er likevel lite som tyder på at næringen henger med hodet. Fjorårssesongen (12/13) med 980 millioner kroner i heisomsetning var tross alt en ”all time high”. Årets totale omsetningstall endte på 920 millioner kroner (- 6%), som er det fjerde beste noensinne.
Ypperlige snøforhold – for noen
Når man samtidig vet at påsken i snitt representerer rundt 15 prosent av totalomsetningen er det liten grunn til å være annet enn godt fornøyd med sesongen.
– For Kvitfjell var 2013/14-sesongen den beste noensinne, understreker salgs- og markedssjef Jordi Somers i Alpinco A/S, som eier og driver anleggene i Kvitfjell og Hafjell.
Usedvanlige vær- og føreforhold ga ellers store regionale forskjeller. Spesielt utsatt var Nordvest-landet og Midt-Norge, samtidig som det var store forskjeller i snøforholdene i de lavere- og høyereliggende områdene, spesielt på Østlandet. Her opplevde man til dels meget gode snøforhold, noe som bidro positivt.
En viktig faktor som påvirker bunnlinja direkte var den meget sene påsken. Erfaringene tilsier at jo senere påsken er jo verre for omsetningen. Generelt dabber aktiviteten i skibakkene sterkt av i de lavereliggende anleggene i april, men også i de høyereliggende alpinanleggene slår det negativt ut når påsken er så sen.
– Men selv med en sen påske har hotellet hatt en total økning på ti prosent denne sesongen sammenlignet med 2012/2013-sesongen, understreker salgs- og markedssjef Eli Enoksen ved GudbrandsGard.
Hotellet stengte like over påske, men kunne ifølge Enoksen holdt det gående en uke eller to til.
– Snøforholdene var jo ypperlige for årstiden.
Mens Kvitfjell med en totalomsetning i år på 25,8 millioner (mot 25,1 i 12/13), som er en oppgang på tre prosent, var nedgangen for Hafjell på minus tre prosent. Med en betydelig høyere omsetning (65,2 millioner) havner underskuddet i netto heiskortomsetning på 2,3 millioner kroner. En totalnedgang (-2 %) mener Somers i hovedsak skyldes den sene påsken.
– Hadde det ikke vært for en aldri så liten ”svenskeinvasjon” kunne det gått mye verre, understreker Somers.
Utvider sesongen
Påsketrafikken i Hafjell lå på rundt det halve nivået sammenlignet med fjoråret. Været var også noe under pari, noe som blant annet bidro til at det norske markedet sviktet.
Dansker og særlig svensker utlignet imidlertid mye av den negative utviklingen i det norske markedet. Samtidig elsker nordmenn å stå på ski, også når ikke været slår til. Utfordringen er at mot slutten av april har mange lagt alpinsesongen bak seg.
– At tilbakegangen ikke ble større i en værmessig variabel sesong skyldes trolig at noe av den alpine skiaktiviteten flyttet seg fra lavlandsanleggene, til de høyereliggende anleggene ved økt bruk av hytter og leiligheter, sier Andreas Rødven i Alpinanleggenes Landsforening (ALF) i en kommentar til 13/14-sesongen.
Ifølge han har den utenlandske etterspørselen også vist en liten økning, noe som veier litt opp for svikten i innenlandsmarkedet. Det skal da også noe til for å nå opp til fjorårssesongen, da økningen var på hele 14 prosent.
– Vi er veldig godt fornøyd med året, og vi takker ikke minst alle gjengangerne som kommer tilbake år etter år, sier Eli Enoksen, som allerede gleder seg til neste sesong, som etter erfaringene fra inneværende sesong blir utvidet med en uke – til 26. april.