– Vi står utvilsomt overfor en klimakrise, likevel er bærekraft innen reiseliv noe vi ikke tør å snakke om. Jeg tror kompleksiteten i emnet og frykt for negative tilbakemeldinger styrer fokuset i vår bransje, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI, som ønsker å snu trenden. På Green Day skal alt handle om grønne valg på reisen.
Ifølge Aspengren er det med andre ord på tide å ta bærekraft på alvor.
– Vi skal gjøre vårt for at norske forbrukere skal lære mer om forholdet mellom bærekraft og reise, sier Aspengren.
En enkel sammenstilling av reisedekning i Norge det siste året viser at ord som «billig», «Syden», «strand» og også «terror» dominerer omtalen. Det er med andre ord – ifølge TUI –skrevet svært lite om grønne alternativer og bærekraftige sydenturer.
– Jeg har full forståelse for at bærekraft er et sensitivt tema, men «klima» og «strand» kan gjøres både interessant og relevant for norske reisende. De aller færreste har kunnskap om hvordan deres ferievalg påvirker klimaet, og god formidling er avgjørende for at vi skal kunne ta bedre valg, sier Aspengren.
Grønn kommunikasjon fra reisebyråer og online-portaler er nesten ikke-eksisterende, mener hun, og som forbruker er det tilnærmet umulig å finne grønne alternativer fra de største reiseleverandørene.
– Nordmenn er generelt sett opptatt av miljøet. Vi handler økologisk mat og alle vil ha en Tesla, men vil du reise grønnere så gjør vi det vanskelig for deg. Det er ikke lett å finne miljøsertifiserte hoteller hos Hotels.com eller andre reiseportaler, og det vil vi gjøre noe med, sier Aspengren.
På denne bakgrunn tar TUI i Norge, Danmark, Finland og Sverige initiativ til å arrangere Green Friday, der all kommunikasjon handler om bærekraft på reisen. Gjennom ulike tiltak skal TUI gjøre det enkelt for norske reisende å velge grønt.
FNs organisasjon for turisme, UNWTO, har gjort 2017 til året for Bærekraftig Turisme. TUI utfordrer derfor kollegaer i reiselivsbransjen til å bidra til økt fokus på miljø og bærekraftig reiseliv i 2017.
Fakta om Green Day og TUI
* Tilbud på utvalgte grønne hoteller som er sertifisert av Travelife
* Enkle tips som kan gjøre reisen mer bærekraftig
* 24 oppdateringer i sosiale medier om bærekraftighet (1 hver time)
* Informasjon om bærekraftige valg deles ombord på TUIs fly og destinasjoner
* Fakta om TUIs bærekraftighetsprogram http://www.tui.no/om-tui/barekraftig-reiseliv/ :
* TUI har som mål å fortsatt ha Europas mest karboneffektive flyselskaper og redusere virksomhetens karbonintensitet med 10 % innen 2020
* TUI Gruppens mål: 10 millioner “grønne og rettferdige” reiser innen 2020 skal bidra til at lokalt næringsliv nyter godt av og får ta del i de positive sidene av turisme
* TUI Gruppens mål: Konsernet skal gjennom TUI Care Foundation investere 10 millioner euro per år i positiv turisme
* TUI er eneste reiselivsvirksomhet som har oppnådd sertifiseringen A for frivillig offentliggjøring av CO2 – utslipp av Carbon Disclosure Project.