Widerøe er i vinden i disse dager på grunn av underbemanning og innstilte ruter. Samtidig varsler selskapet at det første Embraer E190-E2 ankommer til Norge i mars 2018. Widerøe er launchkunde og tar i bruk flyet kommersielt som det første flyselskapet i verden.
I desember 2016 signerte Widerøe kontrakt med Embraer om levering av tre E190-E2 fly, med opsjon på levering av ytterligere 12 fly. Det første ankommer Norge i mars 2018 og de to neste i de etterfølgende månedene. En milepæl i Widerøes historie og en tillitserklæring fra Embraer som ønsker at det norske flyselskapet skal være det første flyselskapet i verden som tar E-Jet E2 serien i bruk på kommersielle flyruter.
– Vi velger å etablere to baser for vårt nye flaggskip, forteller Driftsdirektør i Widerøe’s Flyveselskap Morten Skoglund.
– Én base på Sandefjord lufthavn, Torp og én på Bergen lufthavn, Flesland. I valg av base har vi et langsiktig perspektiv. Når de neste flyene vi har opsjonsavtale på vil bli kjøpt, og hvor de vil bli plassert, er for tidlig å beslutte nå.
Ett av flyene vil ha base på Torp og bemannes med besetning fra Torp-basen. De to andre flyene vil opereres ut fra Flesland med lokalt Bergen-crew.
De kommersielle og markedsmessige forutsetningerne endres raskt. Dette medfører at basevalget for de tre første flyene både må ivareta langsiktige planer og sikre Widerøes daglige drift.
– Bergen er veldig interessant i et langsiktig markedsmessig perspektiv, og Torp er viktig for å komplettere vårt regionale nettverk, sier Skoglund.
Utnyttelsen av selskapet totale flyflåte har også vært viktig. Widerøes visjon er å binde små og store steder sammen. Med det en kombinasjon av trafikk og destinasjoner betjent med de nye regionale jetflyene (114 seter) og og selskapets eksisterende Dash 8-flåte (39-78 seter). Målet er å betjene de tynne trafikkstrømmene og fly kundene til og fra de mindre lufthavnene og videre ut i Norge og verden.