– Vi ville skape noe stort og spektakulært, sa Hagen selv i en kommentar til Dagens Næringsliv da han åpnet The Well før jul i fjor.
Et reisemål
Han tok på ingen måte munnen for full. Nordens største spa inneholder blant annet hundre dusjer (!), elleve bassenger og kulper, 25 behandlingsrom og 15 badstuer.
130 mennesker er ansatt for å holde det hele i gang.
Størrelsen på prosjektet er med andre ord imponerende, men du får ikke helt inntrykk av hva det handler om før du trer over dørterskelen. Og det er ikke bare den fuktige varmen innenfor som tar pusten fra deg. Det gjør også de overveldende dimensjonene – alt fra den gedigne svømmehallen til den imponerende restauranten med plass til 250 mennesker og utearealene.
Med et prisanslag på 400 millioner kroner skal det noe til for å få lønnsomhet i Kilden, selv om tallknuseren Hagen utvilsomt har vurdert risikoen i det han omtaler som et ”opplevelsesparadis”.
For utenforstående kan det hele uansett fortone seg som et risikoprosjekt. Den overveldende bygningen – som reiser seg som en glattskurt borg over parkeringsplassen – er på hele 10 500 kvadratmeter, og ligger like utenfor Kolbotn – i et industriområde opprinnelig tiltenkt som lager for Jernia. Du kommer deg hit enten med bil (ca. 20 km fra Oslo sentrum), offentlig transport eller The Wells egen buss (50 kr én vei).
– Vi er ikke vanskelig å nå, insisterer daglig leder Mikael Eliassen, som ikke ser beliggenheten som en hindring, snarere som en mulighet.
På oppdrag fra Hagens datter Camilla Hagen Sørli, som står i spissen for prosjektet, skal Eliassen gjøre The Well til et reisemål, på linje med Holmenkollen og Vikingmuseet på Bygdøy.
Det kommer til å kreve sin mann – og kvinne.
God start
I tillegg til størrelsen er detaljrikdommen imponerende, fra art deco-elementene i avdelingen med samme navn, til mauriske, finske, norske og japanske innslag i design og spa-temaer. Toppunktet er nordlyssaunaen, som illuderer en polarnatt i nord.
– Du skal oppleve noe nytt hver gang du åpner en dør her, sier Eliassen.
The Well baserer seg på mellom-europeiske spa-tradisjoner, i Norge kanskje mest kjent gjennom Hagens andre ambisiøse og vellykkede spaprosjekt – Farris Bad.
– Personlig gir det å bade og ta badstue en ro og renhet, styrke og energi – en følelse jeg vil dele med flere, og som passer godt inn i dagens samfunn hvor mye handler om å skulle leve et lykkeligere og sunnere liv, uttalte Hagen til Dagens Næringsliv som beveggrunn for spa-palasset på Sofiemyr.
Med årene har flere hoteller satset på spa, men det er i hovedsak de med et mer rendyrket konsept som har hatt den største suksessen. De fleste har imidlertid en todelingen som gir anleggene flere bein å stå på. Både Farris Bad, Quality Resort & Spa i Son og Vestlia Resort på Geilo er like mye hotell som velværesenter – et faktum som legger press på The Well. Samtidig kan samarbeid med flere hoteller og andre partnere på sikt gi en langt mer bærekraftig inntektsbase.
– Vi har en stor salgsjobb foran oss, noe som trigger hele organisasjonen, sier Eliassen, som så langt er godt fornøyd med utviklingen. I januar var rundt 5 000 innom, som ifølge ham er en god start mot målet om minst 100 000 årlig besøkende.
Hagen Sørli, Eliassen og resten av den 130 mann og kvinner store organisasjonen går en spennende vår i møte.