Utnevnelsen følger en ny global strategi for 2026, der markedsføringen av Thailand fremover skal fokusere mer på verdi enn volum.
Patsalin Swetarat tiltrer stillingen med omfattende erfaring og kunnskap fra reise- og turistbransjen samt destinasjonsmarkedsføring fra både nasjonale og internasjonale TAT-kontorer, deriblant Sukhothai, Trat, Singapore og Chiang Mai. Gjennom hele karrieren har hun vært dypt engasjert i å fremme thailandsk turisme i tråd med regjeringens politikk om å skifte fokus fra kvantitet til kvalitet, med utgangspunkt i å skape meningsfulle, uforglemmelige opplevelser og fremme bærekraftig turisme.
I sin nye rolle vil hun stå i spissen for TATs strategiske markedsføringsinitiativer, styrke samarbeidet med reiselivsbransjen og inspirere reisende fra Norden og Baltikum til å oppdage Thailands mange fasetter – fra idylliske strender og velvære i verdensklasse, til autentiske kulturelle opplevelser og pulserende byliv.
– Jeg er svært glad for å bli utstasjonert i Sverige og få ansvaret for de nordiske og baltiske regionene som en del av mine oppgaver, sier Patsalin Sweterat.
Utnevnelsen kommer på et avgjørende tidspunkt for Thailands turistsektor, da antallet nordiske turister i landet fortsetter å stige. Reisende som er kjent for deres store interesse i bærekraftige reiseformer, natur og autentiske opplevelser.
– Målet vårt er å vise frem «det nye Thailand» som en turistdestinasjon der verdi og kvalitet står i fokus på alle nivåer. På de nordiske og baltiske markedene ønsker vi å inspirere både førstegangsreisende og tilbakevendende besøkende ved å vise at Thailand er en destinasjon der man kan få fantastiske turopplevelser og oppleve det autentiske Thailand uten at det går på kompromiss med ønsket om å reise bærekraftig, fortsetter hun.
– Mitt personlige motto er å være ydmyk, arbeide hardt og få tingene til å skje, fordi jeg mener at ekte suksess kommer fra utholdenhet, ydmykhet og målretting, avslutter Patsalin Swetarat.
Ny strategi for 2026: Verdi fremfor volum
TAT har nylig lansert sin globale strategi for 2026 under slagordet «Value is the New Volume». På tross av at den globale turismen har møtt flere utfordringer de siste årene, er Thailand fortsatt en av verdens ledende destinasjoner, som i 2024 tok imot over 35,5 millioner internasjonale besøkende. Over 500 000 av de besøkende kom fra Norden.
Med et skarpt fokus på kvalitet fremfor kvantitet, beveger TATs strategi for 2026 seg ut for å gjenopprette turismen i Thailand etter pandemien. Målet er å skape en mer balansert, robust og opplevelsesfokusert turistøkonomi. Strategien bygger på fire søyler: Prioritere verdi fremfor volum gjennom målrettet markedsføring og dypere forståelse av reisesegmenter. Balansere turisme på tvers av regioner og sesonger. Fremme kreativ og tematisk turisme med skreddersydde nisjeopplevelser som engasjerer ulike målgrupper. Innarbeide bærekraft som en målbar og sektordekkende standard.
